Kuten yleisestä kulttuurikentän
keskustelusta saa helposti kuvan, on yhteiskunnan tuki kulttuurille
verrattain pientä ja altis leikkureille. Tämä johtaa kulttuurialan
työelämän pirstaloitumiseen osaajien haaliessa elantoaan
lyhyemmillä ja epävarmemmilla projekteilla. Osana tätä laajempaa
kuviota valtion kulttuurin tukeminen tuntuu siirtyneen lähinnä
elinkeinoelämän ja työllistämispalveluiden puolelle erilaisten
työllistämistukijärjestelmien muodossa. Toki tämä tarkoittaa,
että myös kulttuuritoimijoilla on mahdollisuus työllistää mm.
pitkäaikaistyöttömiä esimerkiksi palkkatuen avulla ja hyödyntää
esimerkiksi Helsinki-lisää tai tarjota joissain tapauksissa jopa
työkuntoutuspaikkoja.
Yhtenä yleisesti käytössä olevista
esimerkeistä on palkkatuki. Palkkatuki on TE-toimiston myöntämä
taloudellinen ja harkinnanvarainen tuki työttömän työnhakijan
palkkakustannuksiin. Palkkatuki voi olla 30%, 40% tai 50% työntekijän
palkasta 6, 12 tai 24 kk riippuen työntekijän tilanteesta ja
TE-toimiston harkinnasta työttömän työnhakijan palvelutarpeesta.
Asiaan liittyy paljon ja kattavan tietopaketin löydät
TE-palveluiden sivuilta.
Kunnat ja kaupungit tukevat myös
alueellaan toimivia työnantajia eri keinoin. Helsingissä
esimerkkinä tästä on Helsinki-lisä, joka on harkinnanvarainen
rekrytointi- tai työllistämistuki. Sitä voidaan hakea ja käyttää
työvoiman hankkimiseen ja perehdyttämiseen liittyviin kuluihin ja
se voi olla ratkaiseva tekijä pienen toimijan palkkauspäätöksessä.
Tähänkin liittyy paljon tiedettävää, ja kattavan tietopaketin
löydät Helsingin kaupungin sivuilta.
Vaikka nämä tuet voivatkin auttaa
pieniä toimijoita löytämään kipeästi tarvitsemaansa työvoimaa
ja samalla tarjota työnhakijalle työpaikan, ongelmattomia ne eivät ole. Niiden voi katsoa edesauttavan työelämän pirstaloitumista sekä
pienen kulttuuritoimijan näkökulmasta niden hyödyntäminen helposti johtaa suureen
työvoiman vaihtuvuuteen. Suuri vaihtuvuus taas lisää
perehdyttämisen ja toimistotyön määrää sitoen jo ennestään
tiukilla olevia resursseja, joten hyötysuhde ei ole pienelle
toimijalle aina nettopositiivinen. Joissain tapauksissa ne ovat
kuitenkin elinehto, joiden kanssa täytyy elää.
Positiivisena puolena taloudellisesti
riippumaton toimija pystyy pienilläkin resursseilla osallistumaan
aktiivisesti yhteiskunnan työllistämistoimintaan, tarjoamaan
työpaikkoja kulttuurialan osaajille, luomaan harrastemahdollisuuksia
nuorille ja työkokemusta opiskelijoille sekä työmarkkinoilla
itseään etsiville ihmisille. Joissain tapauksissa myös kuntouttava
työtoiminta voisi tulla kyseeseen. Kaupunginosan elävöittäminenkin
tulee luonnollisena lisänä koko toiminnan sivuvaikutuksena.
Työllistämistukitoiminta voidaan nähdä siis tärkeänä
mahdollistajana taiteellisten ja yhteiskunnallisten päämäärien
saavuttamisessa.
Viimeaikoina on nostettu esiin myös
negatiivisia puolia edellämainitun kaltaisista
työllistämisjärjestelmistä. Asta Lepän kolumni nostaa esiin jo vuosia jatkuneen järjestelmien räikeän
väärinkäytön, johon mielestäni liittyy valitettavasti myös
TE-toimiston puolesta tilastojen siistiminen. Työllistymisnumerot
näyttävät paremmilta kuin todellisuudessa ovatkaan, sillä iso osa
tilastollisesta työllistymisestä tarkoittaa määräaikaisia työsuhteita,
pätkätöitä nollatuntisopimuksilla, osa-aikaisuutta monissa eri
paikoissa ja/tai pieniä palkkoja. Oma taustani on kulttuurialan
lisäksi myös siivous- ja kiinteistöpalvelualalla, jossa olen
päässyt eturivistä seuraamaan kansainvälisten jättiyritysten myyvän keikkoja
mahdottoman alhaisilla hinnoilla. Jo vuosia sitten alalla puhuttiin,
että työntekijöitä kierrätetään tukien avulla siten, että
yritykselle koituvat varsinaiset palkkakustannukset mahdollistavat
niin alhaiset hinnat, etteivät kilpailijat pysty siihen vastaamaan.
Todisteita tälle toki lienee hankala hankkia, mutta se selittäisi
paljon. Siksi Asta Lepän kolumni teki minuun niin suuren
vaikutuksen. Viime vuosina näiden tukijärjestelmien hakeminen ja
käyttöönotto on helpottunut paljon, joten yhä useammat
työnantajat pääsevät hyödyntämään näitä järjestelmiä. Siksi onkin
ymmärrettävää, että myös väärinkäytöksiä paljastuu yhä
enemmän.
Vaikka järjestelmät eivät olekaan
täydellisiä, voi niistä löytää mm. kulttuurikentälle kipeästi
kaivattua apua. Ne ovat myös selkeä edistysaskel ja merkki siitä,
että valtion työllistämispalveluissa on kykyä uusiutua ja toimia
jopa joustavasti. Uhkakuvana on, että Asta Lepän kolumnissa
kuvattujen väärinkäytösten vuoksi jo saavutettuja edistysaskelia
lähdetään perumaan. Valmiita vastauksia minulla ei ole, mutta
toivoisin, että seuraavat edistysaskeleet otettaisiin työelämän
pirstaloitumista vastaan, sillä minulle se näyttäytyy laajana
trendinä, jolla on harvalle hyötyä.
Juuso Liukkonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.