Taiteilijan ja tuottajan
yhteistyön kehittymistä jarruttaa työskentelyn ajatuksellinen jaottelu kahteen
erilliseen leiriin, taiteellisen työhön ja tuotannolliseen työhön.
Esitystaiteen työtavat poikkeavat useimmiten perinteisestä teatterista, mutta
taustalla vaikuttavat yhä teatterin tekemisen työtavat. Työn kahtiajaon
perustana ovat perinteiden lisäksi taidealalle juurtuneet myytit kaiken
taitavasta tuottajasta ja taiteelleen uhrautuvasta taiteilijasta. Uuden
ajattelun sisäistäminen on mahdollista vasta, kun taustalla vaikuttavat
asenteet on tunnistettu ja purettu auki.
On karrikoitua puhua tuottajan
ja taiteilijan vastakkainasettelusta. Käytännössä sitä kuitenkin tapahtuu
kentällä käytävissä keskusteluissa yhä. Yksi tuoreimpia esimerkkejä on Susanna
Leinonen Companyn hanke, josta Teatterit ry uutisoi blogissaan 25.1.2018.
Blogissa Susanna Leinonen Companyn toiminnanjohtaja Salla Mistola asettaa tuottajat
ja taiteilijat jo lähtökohtaisesti vastakkain kirjoittamalla ”mitäpä jos
hanketuki ohjattaisiinkin suoraan taiteilijoille, taiteelliseen työskentelyyn?
Ei aina palkattaisi tuottajia tai muita välittäjäportaan toimijoita.
Minkälaiset vaikutukset sillä olisi tanssijoiden työskentelyyn tai koko ryhmän
toimintaan?”.
(http://www.suomenteatterit.fi/2018/01/tuki-suoraan-taiteilijoille/) Sen
sijaan, että ammattikentällä nostetaan vuonna 2018 esiin keskustelu siitä
kuinka ammattituottajan palkkaus on pois taiteilijan työstä, pitäisi ryhtyä
puhumaan siitä miten tuottajat ja taiteilijat voisivat toimia tiiviimmin
yhteistyössä.
Katri Naukkarinen, Käytännöstä kuratointiin – Esitystaiteen tuottajan rooli taiteellis- tuotannollisessa dialogissa Pro Gradu -tutkielma, Arts Management, Sibelius-Akatemia, 2018.
Tunnistan Naukkarisen nostamat ongelmat ja niitä
esiintyy oman kokemukseni mukaan koko esittävän taiteen kentällä, ei pelkästään
esitystaiteen*. Taiteellis-tuotannollisen dialogin ja yhdessä ajattelun taidon
puute hidastaa näkemykseni mukaan koko esittävän taiteen kentän kehittymistä.
Yhteistä lähes kaikkien kohtaamieni alalla
työskentelevien ihmisten kanssa on taiteen merkityksen tunnistaminen ja sen
syvä arvostus. Taidekentällä, erityisesti vapaalla kentällä, toimintarealiteetti
on raakaa. Tämä koskee niin taiteilijoita, kuin muitakin taidetyöläisiä. Raha
ja tukirakenteet ovat riittämättömät ja jokainen joutuu taistelemaan toimintamahdollisuuksistaan.
Tästä seuraa vastakkainasettelua ja epäselviä ja epämääräisiä valta- ja vastuutilanteita.
Tämä johtaa siihen, että ihmiset väsyvät
ja katkeroituvat tai vaihtavat alaa. Toimintaympäristön ja tekemisen tapojen
uudistuminen ja koko kentän kehittyminen on äärimmäisen hidasta.
Olen ollut mukana useassa kehitysprojektissa,
toiminut neuvonantajana ja mentorina, sekä työskennellyt lukuisten
taiteilijoiden ja tuottajien kanssa. Näistä kaikista kokemuksista
kiinnostavimmat ja innostavimmat ovat sisältäneet samoja
elementtejä: uteliaisuutta, avoimuutta ja
kunnioittavaa asennetta, sekä tilaa erehtymiselle, epävarmuudelle ja
erilaisille näkemyksille. On sitten kyseessä ollut ongelman ratkaiseminen, uuden suunnittelu tai produktion toteutus, niin ilmapiiri on mahdollistanut yhdessä ajattelun ja parhaimmassa tapauksessa se on johtanut
lopputulokseen, jota kukaan meistä ei olisi osannut ennustaa etukäteen.
Tällaisen toiminnan sijaan vallalla on
toimintatapa, jota pidetään ammattimaisena, sivistyneenä ja demokraattisena.
Vuoronperään esitetään hyvin muotoiltuja ja perusteltuja näkemyksiä
tai ehdotuksia, joiden tavoitteena on saada muut osallistujat vakuuttuneeksi ja
puoltamaan tätä. Prosessi etenee näiden eri näkemysten ja ehdotusten
tarkastelusta parhaimman valintaan tai
sitten päädytään kompromissiin. Valitettavan usein tällaisen toimintatavan seurauksena
syntyy taskulämmin ja pahimpia vuotokohtia tukkiva toiminta, jossa ei aidosti
ole mitään uutta. Ratkaisuhan oli jo ennakkoon olemassa! Toimintatapaa voi kuvata
eräänlaisena kilpailevana vuorovaikutuksena, jossa rinnakkain kulkee toisiinsa
vaikuttamattomat monologit.
Naukkarisen tutkielmaa lukiessani
kiinnostuin William Isaacs:in kirjasta Dialogi
ja yhdessä ajattelemisen taito, jota Naukkarinen käytti teoreettisena
viitekehyksenä ja josta hän kirjoittaa näin:
Isaacs
kehottaa etsimään dialogin kautta todisteita, jotka kumoavat nykyisen
näkemyksesi, sen sijaan että etsimme muista vahvistusta näkökannallemme. Vain
siten dialogi voi edistää muutosta vuorovaikutuksen avulla. (Isaacs, 113)
Mitä jos asiakeskustelun sijaan keskittyisimme
dialogiin ja yhdessä ajatteluun!
Kuuntelemalla ja yhdessä ajattelemalla on
mahdollisuus löytää ratkaisu tai lopputulos, johon ei päädyttäisi ilman tällaista
dialogia.
Aikaamme määrittelee aivan liian paljon pelko,
epävarmuus ja individualismin ihannointi joka johtaa puskista huuteluun ja
poteroihin kaivautumiseen.
Suosittelen lämpimästi niin Katri Naukkarisen
tutkielman, kuin William Isaacsin teoksen lukemista. On korkea aika meidän
jokaisen katsoa peilin ja kantaa kortensa yhteiseen kekoon – ja mitä muita
kliseitä tähän vielä keksisi….No vaikkapa peace
´n love & we can do it!
Isabel González
* esitystaiteen
englanninkielinen vastine on live art,
jolla käsitetään taidemuotojen välimaastossa tapahtuvia esityksiä. Esittävä taide-kattokäsitteellä
tarkoitetaan kaikkia esittämiseen perustuvia taiteita.
Mulle tuo Naukkarisen siteeraama Salla Mistolan kommentti ja asenne on täysin vieras. Paljon useammin olen -tavallaan onneksi, tavallaan valitettavasti- törmännyt päinvastaiseen. Osaan kyllä aavistaa, mitä siitä seuraisi, jos rahat jaettaisiin taiteilijoille ja jätettäisiin tuottajat palkkaamatta: joko taiteilijat stressaantuisivat ja kuormittuisivat siitä, että joutuisivat tekemään tosi paljon asioita, joita eivät osaa tai halua tehdä tai he kuormittuisivat siitä, että taiteen tekemisen kehykset ja infra ei toimi, kun sitä ei kukaan hoida. Monille vapaan kentän taideyhteisöille tuottaja olisi "taivaan lahja" ja siihen oltaisiin valmiita investoimaan. Olen ollut sekä tuottajana että taiteilijana mukana taideprojekteissa, joissa muusikot ovat maksaneet omista työskentelyapurahoistaan tai keikkapalkkioistaan tuottajalle palkkaa, että voivat itse keskittyä taiteeseen. Mun olo on onneksi se, että mikäli Mistola oli blogitekstissä sitä mieltä, että tuottaja on ylimääräinen kuluerä, hän on mielipiteineen aika yksin.
VastaaPoista,kaisamaija
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaEnsi viikolla on mielenkiintoinen tapahtuma dialogiin liittyen.
VastaaPoistaHistorioitsija, ajattelija ja Oxfordin yliopiston kasvatti Theodore Zeldin kertoo siitä, kuinka uudenlainen keskustelutapa voi herättää luottamusta ja ymmärrystä ihmisten välillä, sekä inspiroida niin työelämässä, taiteessa kuin henkilökohtaisen elämän saralla.
Historian tutkijana hän on uraa uurtavalla tavalla selvittänyt, kuinka suhteet ja tunteet, kuten rakkaus, pelko, yksinäisyys, ystävyys ja kunnianhimo, ovat kehittyneet eri sivilisaatioissa aikojen saatossa. Erityisesti hän on pohtinut, miten näihin tekijöihin voidaan tänä päivänä vaikuttaa käyttämällä uudenlaista keskustelukulttuuria, joka synnyttää luottamusta muukalaisten kesken.
Esittelyssä Thodore Zeldin
perjantai 13.9. klo 13-14
Amos Rex
vapaa pääsy, ei vaadi ennakkoilmoittautumista
amosrex.fi/muse
Tästä ehkä myöhemmin lisää bloggauksen muodossa :)