Museoalalla puhutaan tällä hetkellä
laajalti erilaisten muistitieto-organisaatioiden kokoelmien avaamisesta verkkoon.
Netistä löytyvät teoskokoelmat tai esinekuvailut alkavat olla jo yksi julkisen
rahoituksen kriteeri. Museoviraston avoimena datana saataviin museotilastoihin kerätään
myös netissä saatavilla olevien kokoelmien määrää. Museokokoelmien potentiaalisen avattavan datan määrä on valtava ja sen hallitsemiseksi tarvitaan erilaisia teknisiä
ratkaisuja, joiden käyttämiseen museoiden kokoelmanhallinnassa tarvitaan
osaamista, rahaa sekä näkemystä. On myös mietittävä, mitä osia kokoelmista avataan ja rajataanko niiden käyttöä jollain tavalla.
Avoin data voidaan määritellä seuraavasti: koneellisesti
käsiteltävässä muodossa olevaa tietoa, joka on jokaisen käytettävissä maksutta
ja luvallisesti. Avoin data ei ole sama, kuin netissä nähtävillä oleva data.
Itse menneisyyden tutkimusta opiskelleena muistan hyvin
2000-luvulla voimistuneen arkistojen ja kirjastojen digitoimisaallon, joka toi
opiskelijan tai tutkijan ulottuville uusia lähteitä ja säästi samalla aikaa vievän, usein ulkomaille asti sijoittuvan, arkistomatkan vaivan. Erityisesti tästä ajasta mieleen on jäänyt Kansalliskirjaston digitalkoot.fi -sivuston Myyräpeli,
jossa joukkoistettiin digitoitujen aineistojen (1800-luvun sanomalehtien)
tarkistus ja korjaaminen. Hauska ja hyödyllinen peli sai myös nuoria osallistumaan
talkoisiin ja teki laajalle yleisölle tunnetuksi Kansalliskirjaston työtä.
Yksi osoite kaikille kokoelmille
Nykyään voisi sanoa, että dataa on jo kattavasti saatavilla.
Suomessa Finna kokoaa yhteen arkistojen, kirjastojen ja museoiden kokoelmat.
Mukana on yli 300 organisaatiota, joista 14 on museoita. Museoiden kokoelmista
vain pieni osa on verkossa saatavilla. Osaa ei ole edes vielä digitoitu,
talkoot siis jatkuvat. Kuluvan vuosikymmenen aikana myös museot ovat kiitettävästi
avanneet kokoelmiaan verkkoon. Suurin ja kaunein lienee Kansallisgalleriandigikokoelma,
joka sisältää myös virtuaalikierroksia museoon sekä erilaisia arkisto- ja muuta
materiaalia sisältäviä palveluja. Suomalaisten museoiden kokoelmia löytyy Finnan lisäksi ja Euroopan laajuisesta
Europeanasta.
Erilliset vai kaikille yhteiset tietokannat?
Museoiden Finna-palvelusta löytyy kattavasti aineistoa
esimerkiksi yksittäisistä taiteilijoista, sillä heidän teoksiaan voi olla
useamman eri museon kokoelmissa. Museon omien, digitaalisessa muodossa olevien
kokoelmien avaaminen verkkoon vaatii useimmiten sopivan rajapinnan ja
sovelluksen käyttöönoton it-alan asiantuntijan johdolla. Monissa pienemmissä
museoissa ei ole tällaisia resursseja, mutta avaamisen voi toteuttaa eri
tavoin, kuten esimerkiksi Cumulus-kokoelmanhallintajärjestelmän avaamisella verkkoon. Museon
kokoelmien hallinnassa käytettävästä järjestelmästä voi valita julkisiksi vain
osan, eikä se aina vaadi ulkopuolista teknistä osaamista. Tässä on usein ongelmana
se, ettei sopivaa rajapintaa Finnan kanssa löydy, joten aineistot jäävät muista
erilleen. Pienemmille museoille olisi eduksi löytyä kansallisesta
hakupalvelusta omien nettisivujen sijaan. Kansallinen palvelu mahdollistaa
suuremmat muskelit paitsi kokoelmien avaamiseen, myös käytettävyyden
lisäämiseen, joten Finnan laajentuminen käsittämään useampien museoiden
kokoelmat olisi Suomessa ideaali tilanne.
Osa museoista, kuten Gallén-Kallela museo sekä Vapriikki
ovat avanneet valokuva-aineistojaan ilmaiseen Flickr -palveluun, joka on
museoiden keskuudessa suosittu valokuva-arkistojen julkaisualusta. Tunnetun
palvelun kautta voi ohjata käyttäjiä myös omilta nettisivuilta löytyvien
aineistojen tai alueellisten kokoelmapalveluiden pariin.
Turun kartta 1740-luvulta, Kuva: Turun Museokeskus, Finna |
Kenties suurin haaste kokoelmien verkkoon avaamisessa on
kuitenkin se, ettei kaikkea ole vielä digitoitu. Monen museon kokoelmat
löytyvät vielä osittain kortistosta tai fyysisestä valokuva-arkistosta, jonka
selaaminen rasittaa alkuperäisiä kuvia. Kokoelmat myös karttuvat koko ajan, joten
jatkuvalle digitoinnille on tarvetta. Museot saavat mm Museovirastolta julkista
tukea erityisavustuksien muodossa dokumentointiin ja esimerkiksi OKM on
myöntänyt viime vuosina museoille avustuksia myös 3D-dokumentoinnin
suorittamiseen. Henkilöresurssit eivät aina pienissä museoissa riitä
digitoimiseen, sisällönkuvailuun ja kuvaamiseen perustoimintojen hoitamisen
ohella, joten usein näitä töitä tekevät projektituella palkattujen työntekijöiden
lisäksi kesäharjoittelijat tai työkokeilijat. Digitoitu ja julkisesti avattava
aineisto täytyy myös kuratoida. Volyymin sijaan on mielekkäämpää tuoda esiin
esine- tai teosryhmiä, joilla on toisiinsa jokin yhteys. Aineiston valinta ja
”paketointi” vievät asiantuntijoiden aikaa. On suunniteltava, milloin
aineistoja avataan ja miten siitä viestitään.
Datan käytön rajoituksia ja sen mahdollistavia lisenssejä
Nykykäyttäjälle ei enää välttämättä riitä
matalaresoluutioisten kuvien katselu, vaan yhteiseen kulttuuriperintöön
kuuluvia esineitä ja kuvia halutaan myös jatkojalostaa tai ladata omaan
käyttöön. Aineiston saatavuudesta halutaan siirtyä aineiston avoimuuteen. Avoimen
tiedon tuottamista ja käytettävyyttä voisi pitää jopa julkisin varoin toimivien
organisaatioiden velvollisuutena. Tulisiko julkisin varoin digitoitu aineisto
olla kaikkien käytettävissä? Ainakin OKM:n mielestä tulisi ja
esimerkiksi julkishallinnossa dataa on avattu kansalaisten käyttöön ahkerasti koko 2010-luvun ajan. Aineistojen
avoimessa käytössä (ei-kaupalliseen tai kaupalliseen toimintaan) törmätään
kuitenkin ongelmaan tekijänoikeuksista sekä erilaisiin rajoittaviin sopimuksiin
esimerkiksi kokoelman lahjoittajilta (yksityisarkistojen käyttö) tai
immateriaalioikeuksista. Tämä koskee myös tekijänoikeuksista rauennutta
aineistoa ja aineistoa, jossa on henkilötietoja.
Myös lisenssit rajoittavat aineiston käyttöoikeutta.
Esimerkiksi Helsingin kaupungin avoimen datan Helsinki Region Infoshare -sisällöt
(sisältävät myös museoiden aineistoa) on suojattu CC BY 4.0
-lisenssillä, joka mahdollistaa kopioimisen ja jakamisen sekä muokkaamisen
kaupalliseen tai muuhun käyttöön, vain alkuperäinen lähde tulee mainita. Tiedon
lisensiointi ennen kaikkea helpottaa sen jakamista, siihen viittaamista sekä ylipäätään
edesauttaa tiedon käyttöä. Dataa avattaessa lisensiointi on tarpeen sen käyttömahdollisuuksia määrittäessä.
Tekisitkö sinä suihkuverhon Hugo Simbergin taulusta?
Euroopassa ja koko maailmassa kokoelmadatan vapaan käytön
edelläkävijäna pidetään Alankomaiden Rijksmuseumia, joka avasi vuonna 2013 kaikille
maksutta ilman tekijänoikeusrajoitteita CC 0 -lisenssillä yli 125 000
korkearesoluutioista kuvaa museon kokoelmista. Kuvia saa käyttää ja ladata
vapaasti ja kokoelmia avataan jatkuvasti lisää. Ladattujen kuvien pohjalta voi suunnitella vaikka oman museokauppatuotteen. Kokoelmien hyödyntämiselle tarkoitetussa portaalissa voi jakaa myös muille käyttäjille keräämiään kuvakokonaisuuksia vähän Pinterestin tyyliin. Rijskmuseum on mahdollistanut ihmisten pääsyn kulttuuriperinnön
äärelle ja havainnut myös kasvua lipputuloissa, kun ihmiset haluavat kuvan
sijaan nähdä teokset ”livenä”.
Elisabeth Geertruida van de Kasteele: Perziken, noten, een
pruim en een vlieg
|
Osallistava data?
Pääsy yhteisen kulttuuriperinnön äärelle ja sen käyttäminen voivat myös tuottaa uusia innovaatioita. Museoiden varastoissa säilytettävät teokset ja esineet saavat myös uudella tavalla yleisöä etenkin, jos niitä pystyy hakemaan keskitetysti. Museoiden datan avaamisessa on vielä paljon potentiaalia ja työtä riittää IT- ja museoalan asiantuntijoille sekä tuottajille. Esimerkkejä haetaan tällä hetkellä muista Euroopan maista. Yleisesti voidaan todeta, että kokoelmien ja avaaminen vapaaseen käyttöön lisää usein
kiinnostusta museota kohtaan ja vaikuttaa positiiviesti kävijämääriin. Yleisöä
tai yhteisöä voi myös pyytää tuottamaan dataa, esimerkiksi nykyisyyttä
tallentavat museot voivat erilaisten (yhteistyö)hankkeiden avulla kartuttaa
kokoelmiaan. Miten olisi vaikka Myyräpeli 2.0. jonkin nykyisyyden ilmiön, kuten
vaikka deittisovellusten käytön dokumentoimiseen?
Taru Tuomisto
Aineistojen kitarointi olisi erinomaisen kannatettavaa! Lisäksi digitalisaation alkumetreillä luodut verkkoaineistot ja digitoidut kokoelmat todellakin ovat osittain jopa surkuhupaisia kuvien huonon laadun vuoksi. Jopa tekstuaalisiin tietoihin tuntuu ajan hammas purreen. Mielestäni digitoidut valokuvakokoelmat ovat parhaiten säilyttäneet ammatillisesti tuotetulta vaikuttavan olemuksensa. Vähän metsään on menty siinäkin tosiaan, että "kokoelmien hyödyntäminen" on käsitetty siten, että valmistetaan hiirimattoja ja kestokasseja teoksen kuvalla. Ajattelin pitkään, että nämä olisivat ikäänkuin ensimmäisen sukupolven museokauppatuotteita, mutta tiukasti näihin on jämähdetty muutoin korkeatasoisissakin museoissa.
VastaaPoistaKitarointi on kuratointia, pahoittelen kännykän tekemiä sanavalintoja! 😄
VastaaPoistaHauska idea toi Alankomaiden malli museotuotteista. Itse tykkään tuoda taidetta juurikin perusarkeen, ja vaikkapa juuri suihkuverhoksi. Rakastan museokauppoja ja kaikkia tuotteita mitä sinne on kukin museo keksinyt näyttelystä merkkarituotteiksi.
VastaaPoistaHauskaa on myös Helsingin kaupunginmuseon nettisivuilla olevat ladattavat kuvat vanhan ajan Helsingistä. Kaikista kuvista voi teettää myös julisteen maksusta, mutta kuvia (hyvälaatuisia semmoisia) voi ladata täysin vapaasti omaan käyttöön. Hauska idea sekin.
Juu tuo Helsingin kaupunginmuseon Helsinkikuvia.fi -sivusto on erinomainen esimerkki kuratoinnista! Siinä muutoin myös Finnasta löytyvät kuvat on kerätty yhteen ja oman nettisivun sekä brändin alle. Tuo julisteen ostaminen tai omaan käyttöön lataaminen eivät tosiaan sulje toisiaan pois, vaan ikään kuin täydentävät toinen toistaan ja käyttäjä saa enemmän valinnanvaraa.
Poista