On kuitenkin olemassa toimijoita, jotka
joko tarkoituksella tai tilanteen pakosta ovat tämän
rahoitusjärjestelmän ulkopuolella. Tällöin taiteen luomiseen
vaadittavat resurssit luodaan itse, esimerkiksi erilaisilla
liiketoimintamalleilla. Vuonna 2007 perustettu helsinkiläinen
Teatteri Toivo on esimerkki tällaisesta toimijasta. Viralliselta
nimeltään Teatteriyhdistys Toivo ry, on yhdistys, joka on
perustettu tuomaan uutta ja riippumatonta teatteritaidetta
pääkaupunkiseudulle. Teatteria voi luonnehtia ammattijohtoiseksi
teatteriseurueeksi.
Alun perin Helsingin Kalliossa
Fleminginkadulla majaansa pitänyt teatteri Toivo rakensi vuonna 2013
entistä isomman teatteritilansa Helsingin Telakkarantaan. Muutama
vuosi tästä teatteri siirtyi Hermannin kaupunginosaan, jossa se yhä
jatkaa toimintaansa vastaavissa tiloissa. Alusta asti oli selvää,
ettei pieni teatteri pysty kattamaan kasvaneita kulujaan pelkillä
taiteella saatavilla lipputuloilla. Ratkaisuksi tähän muotoutui
liiketoimintamalli, jossa teatterin fyysinen tila on kevyesti
muunnettavissa tilavuokraukseen sopivaksi. Tilaa vuokraamalla eri
tapahtumiin katetaan iso osa teatterin kuluista. Tätä täydennetään
erilaisilla elämys- ja työhyvinvointipaketeilla, sekä
tapahtumatuotantopalveluilla tilan sisällä. Teatterin henkilökunnan
osaamista käytetään luovasti ja joustavasti vastaamaan asiakkaiden
tarpeisiin ja toiveisiin. Tilavuokraus- ja tapahtumatoiminta yhdessä
teatteriseurueen muun osaamisen kanssa muodostui siis keinoksi
mahdollistaa ja toteuttaa taideyhdistyksen taiteellisia päämääriä.
Taloudellinen itsenäisyys on sekä
siunaus, että kirous. Vuosikymmenen ajan jatkuneiden julkisen
talouden kriisien keskellä tämä itsenäisyys on luonut toimintaan
riippumattomuutta sekä valtion yleisestä taloudellisesta
tilanteesta, että kaupungin, säätiöiden tai muiden rahoittajien
strategisista päämääristä ja ailahtelevista poliittisista
tuulista. Toisaalta se myös sitoo teatterin resursseja
taiteen ulkopuolisen liiketoiminnan pyörittämiseen, asettaen
tilankäytöllisiä reunaehtoja sekä taiteeseen, että
tilavuokraukseen. Tilaa kun ei voi valjastaa pysyvästi ainoastaan
taiteen tai tilavuokraustoiminnan tarpeisiin.
Tilavuokraustoiminnan positiiivisena
sivuvaikutuksena teatteri tulee kuitenkin tutuksi myös muille kuin
kulttuuriharrastajille. Erilaiset hää-, konsertti-, yritys- ja
kuvaustapahtumat tuovat teatterin kynnyksen yli paljon vieraita,
jotka eivät ehkä tavallisesti pieneen teatteriin päätyisi. Osa
heistä nähdään myöhemmin seuraamassa myös näytöksiä.
Taiteesta erillinen liiketoiminta toimii siis myös
markkinointikanavana itse Teatteri Toivon taiteellisille päämäärille.
Teatteri Toivon malli ei ole se
kaikista yleisin kulttuuritoimijan polku, mutta näkisin potentiaalia
sen yleistymiseen. Kulttuurikentällä on jo pitkään toiminut
paljon menestyneitä yhdistyksiä, osuuskuntia, seurueita ja
kollektiiveja, joiden toimintamalli perustuu ns. ”kiertävään
elämäntyyliin”, eli näytös- ja harjoitustiloja varataan ja
vuokrataan tarpeen mukaan yksittäisiin näytöksiin ja produktioihin
lyhyiksi aikamääreiksi pitäen kulut matalalla. Tämä on myös
Teatteri Toivon tausta, eikä uusien, taloudellisesti itsenäisten
toimijoiden muotoutumiselle oikeastaan ole varsinaisia esteitä,
kunhan toimiva liiketoimintamalli löytyy taustalle.
Miksi kukaan lähtisi tälle kiviselle
tielle? Vaikka suomen valtion julkinen talous näyttääkin elpymisen
merkkejä, uusista kriiseistä varoitellaan uutisotsikoissa tasaisin
väliajoin. Yksityinen sektori taas porskuttaa vahvalla poljennolla
eteenpäin, luoden potentiaalista kysyntää ja ostovoimaa
monenlaisille koulutuksille, palveluille, konsultaatioille ja…
mielikuvitus lienee rajana. Kulttuurin rahoitus ei tunnu olevan tällä
hetkellä päättäjien prioriteettilistalla kovin korkealla, joten
osalle nykyisistä ja tulevista kulttuurialan toimijoista lienee
paikallaan harkita vaihtoehtoisia rahoitusmalleja. Kaikilla ei
tietenkään ole vuokratilaa asiakkailleen tarjota, mutta
kulttuurikentän osaaminen ja mielikuvituksekas verkostojen
hyödyntäminen tarjonnevat moninaisia potentiaalisia
liiketoiminnallisia ulottuvuuksia, joista ammentaa itsenäisyyttä ja
mahdollisuuksia oman taiteen luomiseen.
Mitä jos liiketoiminta nähtäisiin
kulttuurialalla enemmän mahdollistajana, kuin pakollisena pahana?
Juuso Liukkonen
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTutun kuuloista toimintaa. Työskentelin vuosina 2003-2009 KokoTeatterissa, joka siihen aikaan toimi vielä Kruunuhaassa, nykyisen WHS teatterin toimitiloissa. Koko oli silloin ja on edelleen ammattiteatteri, jossa teatterijohtajan ja pari työntekijää pyörittää toimintaa, jonka lisäksi omissa teatterituotannoissa työskentelee liuta freelancer teatteriammattilaisia. Lisäksi teatterissa on vilkas vierailuesitystoiminta jonka lisäksi tilaa vuokrataan . Teatterin rahoitusrakenne (sementoitunut VOS ja kituva vapaa kenttä) on pysynyt aikalailla samanlaisena, mutta vielä vuosituhannen alussa uusilla/nuorilla teatteriryhmillä oli sentään mahdollisuus päästä ns harkinnanvaraisen toiminta-avustuksen piiriin. Tilanne on nykyään toinen ja myös ns odotushuone on täynnä. Tilanne on siis mahdollisesti vielä raadollisempi ja epäilemättä toiminnan pyörittäminen vaatii kirjavaa joukkoa erilaisia liiketoiminnallisia ratkaisuja. Mutta myös Kokon elinehto oli silloin erilaisten tapahtumallisten tilaisuuksien järjestäminen sekä tilojen ulosvuokraus. Ja kuten sanoit kun tilassa vierailee erilaiset kohderyhmät siinä voi olla myös hyviä puolia. Olen kuitenkin tuon, yleisöpohjan laajennuksen näkökulmasta, hieman skeptinen. Harvat tilassa vierailleet siirtyivät, ainakaan minun kokemuksen mukaan, teatterin vakikävijöiksi vaikka toki sitäkin tapahtui. Tällainen toimintamalli tuntuu kuitenkin vähän tuhlaukselta. On sääli että (lähes) kaikki toimijat ovat pakotettuja haalimaan resursseja sieltä sun täältä. Musiikkitalosta, Kiasmaan ja takaisin Teatteri Toivoon. Kaikki nämä toimijat pyrkivät perustoimintansa lisäksi tarjoamaan palveluita ns kaupalliselle alalle ja sielläkin on kova kilpailu. Olisipa ihanaa jos asioihin voisi keskittyä ja kehittää toimintaa paremmaksi siinä ydinhommassa, kun taiteeltakin perätään laadun parantamista! En haluaisi ajatella että ainoa vaihtoehto on että julkisin varoin tuetuilta toimijoilta edellytetään kokoajan suurempaa omarahoitusosuutta. Kaikenlaista toimintaa toki tarvitaan ja diversiteetti on hieno asia, eikä julkisin varoin voida tukea kaikkea, tietenkään. Mutta mielestäni olisi tärkeää etteivät kaikki taidetoimijat joudu, tai niiltä ei edellytetä, kaikilla kentillä pelaamista....se ei voi pitkällä tähtäimellä olla hyvä kenellekään, vaan synnyttää taskulämmintä, ihan kivaa ja kitkuttavaa puuhastelua. Ja toki ei se ihan näin mene mutta periaatteessa olen sitä mieltä että tämä on lyhytnäköistä.
PoistaRohkeaa ja kiinnostavaa! Toivoisin lisää tämäntyyppistä avointa ajattelua taidekentälle. Ainakin omalla reviirilläni klassisen musan kentällä ajattelu menee liikaakin niin, että kaikki, mikä ei ole sen oman (yhden) instrumentin rapsuttelua on siitä pois ja pahasta. Monialaisuus ja niin sanottu kaiken kaupallisuus on tulleet jäädäkseen, ja mun mielestä on taiteentekijöiltä fiksua ottaa "uusi maailma" haltuun ja kehitellä mielekkäitä toimintakonsepteja olemassa olevissa olosuhteissa sen sijaan, että haikaillaan menneeseen (jota aika ehkä on jo kullannut) tai jankutetaan sitä, miten asioiden pitäisi olla ja odotetaan, että asiat on niin kuin pitää, ennenkö aletaan toimia. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että taide ja kulttuuri ansaitsisi enemmän huomiota yhteiskunnassa ja valtion ja kuntien budjeteissa, mutta olosuhteiden jatkuva muutos on osa kulttuurihistoriaa. Ja toisaalta, jos emme itse usko asiaamme niin paljoa, että olemme valmiita näkemään vaivaa ja yrittämään, miksi kukaan muukaan uskoisi.
VastaaPoistaKaisamaija
Todella mielenkiintoinen kirjoitus. Itsekin olen törmännyt ennakkoluuloihin teatterisaralla, että kaikki se teatterista poikkeava toiminta on pahasta eikä sitä hyväksytä koska taiteen sisältö tulee kärsimään. Mielestäni tämänkaltaiset toimintamallit ovat tulevaisuutta ja näihin pitäisi suhtautua avoimin mielin.
VastaaPoistaToimin aikoinaan vapaalla kentällä tuottajana ja muutaman asiakkaan kanssa toimimme niin, että teimme silloin tällöin yhteistyötä yritysten kanssa. Yritysyhteistyöstä kertyneillä tuloilla rahoitimme taiteellista toimintaa. Taiteellinen toiminta ja sen kehittäminen oli aina yhteistyön tavoitteena. Mielestäni Teatteri Toivo on osannut hyvin yhdistää taiteellisen toiminnan, tilavuokrauksen ja elämyspalvelut. Olette myös paketoineet ja hinnoitelleet selkeästi ja yksityiskohtaisesti tuotteenne.
VastaaPoista