Tekoälyn mahdollisuuksista ja kauhuskenaarioista taiteen esisällöissä
on kirjoitettu ahkeraan valtamedioissa läpi 2010 -luvun ja tahti vaikuttaa kiihtyvän.
Koneoppiminen ja tekoäly vaikuttavat nykyään vahvasti meille valikoituihin
mediasisältöihin. Somekuplat vahvistuvat ja Spotifyn soittolistat muodostuvat
itseään toistaviksi applikaatioiden oppiessa yhä enemmän mieltymyksistämme.
Pienten taide- ja kulttuurialan toimijoiden on vaikea saada relevanttia näkyvyyttä yhä pirstaloituvassa ja monimediaisessa maailmassa. Myös potentiaalinen
yleisö seuraa yhä kirjavampaa joukkoa erilaisia medioita. Journalistit ovat
huolissaan laadukkaan taidejournalismin katoamisesta klikkiotsikoiden sekaan.
Tietovirran seuraamisesta on tullut sisältömäärien kasvaessa myös passiivisempaa:
aikaa vievä journalismi jää tykkäämiskulttuurin ja lyhytvideoiden aikakautena
pikkuhiljaa yhä ahtaammalle.
Toisaalta voimme myös kiittää algoritmeja ja koneoppimista siitä,
että ne tuovat potentiaaliset artikkeleiden lukijat ja taiteentekijät yhteen
uusin tavoin sekä mahdollistavat moniäänisempää keskustelua taiteesta. Printtimedian
aikaan keskustelu taiteesta käytiin lähinnä taideorganisaatioiden kuraattorien,
taiteilijan sekä kriitikoiden kesken. Yleisön kokemukset ja mielipiteet ovat
nousseet sosiaalisen median yleistymisen myötä yhä tärkeämmiksi ja näkyvämmiksi
osiksi taiteesta käytävää keskustelua. Tuttujen Instagram-postaukset teatterin
lämpiöstä tai museosta sekä kiinnostavista taidenäyttelyistä vinkkaamiseen suunniteltu,
jo edesmennyt suomalainen Artadvisor käyvät esimerkeistä yleisökokemuksen merkityksen
noususta. Taideorganisaatiot nostavat nykyään enemmän yleisöpalautteita
markkinoinnissa esiin ja jakavat esimerkiksi kävijöiden Instastoreja. Monella isommalla
VOS-teatterilla on oma blogialusta, johon yleisön edustajat kirjoittavat teatterielämyksistään. Ylhäältä alaspäin suunnattu viestintä on pirstaloitunut ja markkinointia tehdään algoritmien ansiosta yhä kohdennetummin.
Konekuratointi osana kuvataiteen nykypäivää
Kuratointi mielletään taidekokoelmista tai potentiaalisten
taiteilijoiden teoksista tehdyiksi valinnoiksi. Usein valinta tehdään tietyn
teeman pohjalta, yhdistellään teoksia tai taiteilijoita uusin tavoin
kiinnostavien kokonaisuuksien löytämiseksi ja lopuksi tuodaan esille
julkisesti. Mitä koneellinen kuratointi voisi olla ja millaisia sisältöjä
algoritmit nostaisivat julkisuuteen? Entä millaista lisäarvoa koneen ja ihmisen
yhteistyö voisi tuoda?
Yksi ilmeinen esimerkki konekuratoinnista ja koneoppimisesta
on Artbreeder, joka hyödyntää jo monta vuotta olemassa ollutta GANbreed-teknologiaa
(mikäli on käyttänyt jotakin somen face-app -tyyppistä ohjelmaa tai vaikka
Instagramin lisätyn todellisuuden pupunkorvia, on ollut tekemisissä
tämänkaltaisen teknologian parissa ja luultavimmin myös luovuttanut omaa
dataansa applikaation käyttöön). Kone pystyy oppimaan sille syötetyn datan perusteella
kuvien eroavaisuuksia, esimerkiksi auton, maiseman ja ihmiskasvon eroja. Näin
toimii heikko tekoäly, joka suorittaa ihmisen ennalta määräämiä tehtäviä.
Jukka Hautamäki kirjoittaa Mustekalan artikkelissaan:
”Mitä informaatiota ja lukutapoja valmis kuva sitten tarjoaa
katsojalleen? Jos ajatellaan esimerkiksi Ganbreederilla tuotettuja kuvia,
toteutunut kuva voi olla yli kymmenen eri kuvakategorian synteesi, jossa
kategorioilla ei äkkiseltään ole mitään tekemistä keskenään. Äkkiseltään se voi
näyttäytyä lähinnä kummalliselta unenomaiselta kuvalta, joka liikkuu reaalisen
ja fantasian välimaastossa. Kun kuvia alkaa tutkia tarkemmin, oppii niissä pian
erottamaan tiettyjä lainalaisuuksia ja toistuvuuksia.”
Koneoppiminen on perusta myös vahvalle tekoälylle,
neuroverkolle, joka pystyy toimimaan ohjelmoinnin perusteella. Esimerkiksi
taiteilijakaksikko Pink Twins käyttää neuroverkkoja uuden taiteen luomiseen, runoilija
Tuomas A. Laitinen käyttää koneoppimista uuden taiteen luomiseen, molempien esimerkkien teoksissa voidaan nähdä sekä
ihmisen, että koneen tai neuroverkon panos. Olisi kiinnostavaa nähdä kokonaan konekuratoitu taidenäyttely, jossa ihminen olisi vain yleisön roolissa.
Yleisesti ei ajatella koneiden tekevän taiteilijoita tarpeettomiksi, sillä tekoäly tarvitsee ihmisen ohjausta, eikä kykene
esimerkiksi empatiaan tai luovaan työhön itsekseen. Kaikkea konetoimintaa
rajoittaa myös sen materiaalisuus. Kuvataitelijat käyttänevät lähitulevaisuudessa
neuroverkkoja tai GAN-aineistoa teostensa luonnostelemiseen; taiteellisen työskentelyn apuvälineenä.
Kenen teoksia tekoäly luo?
Tekijänoikeuslaki koskee vain ihmisiä. Tekoäly tai
neuroverkko voidaan nähdä vain työkaluna, välineenä ihmisen alulle paneman
prosessin lopputulokseen. Kuuluisiko tekijänoikeus siis ihmiselle, joka on
kehittänyt tekoälyn? Tekijänoikeuslaki tulkitsee uuden ja itsenäisen teoksen
lain piiriin kuluvaksi. Mikäli tekoälyn luominen perustuu uuden datan
syöttämiseen, näin ollen teoksia voidaan tulkita, ettei teos ole kenenkään oma.
On kuitenkin mielestäni kiinnostavaa, että koneoppimisen avulla tekoäly voi
luoda monimutkaisempia tai omaperäisempiä rakenteita, kuin mitä sille syötetty
data mahdollistaa. Tämä on todettu jo vuosikymmeniä sitten mm. säveltaiteen piirissä ja tekoälyä on käytetty sävellysten luonnostelun apuna. Data, jota tekoälyalustalle syötetään, voi olla taiteilijan
itsensä tuottamaa tai tulla muista lähteistä.
Christies'n taidehuutokauppa myi viime vuonna tekoälyn avulla tehdyn teoksen lähes puolella miljoonalla dollarilla. Tekijänoikeudesta nousi pienimuotoista kiistaa open source-määritellyn koodin luojan ja teoksen luomiseen koodia käyttäneen Obvious -kollektiivin välillä.
Tekoälyn käytön puolesta taide-
ja kulttuurisältöjen kentällä puhuu sen vaivattomuus ja edullisuus.
Henkilökohtianen suosikkini tällä hetkellä on Signe Branderin ottamien
Helsinki-aiheisten kuvien botti. Koneoppimistekniikalla varustettu algoritmi
värittää mustavalkoisia kuvia yli sadan vuoden takaa ja botti julkaisee ne
viikottain automaattisesti Twitterissä. Yhden ihmisen työpanos ei ollut kovin
mittava tämänkaltaisen, itseään uudistavan sisällön luomisessa, mutta se tuottaa uusia merkityksiä ja sisältöjä vielä pitkään.
Älykäs kulttuurituotanto
Pienistä resursseista tunnettu kulttuuriala voinee lähitulevaisuudessa
hyötyä merkittävästi heikosta tekoälystä ja koneoppimisen mahdollisuuksista. Kävijäkokemuksen parantaminen ja sisältöjen sekä niistä käydyn keskustelun monipuolistuminen on haastavaa, mutta avaa myös uusia mahdollisuuksia. Tekoälynstä ja taiteen tekijyyden murroksesta suhteessa kulttuurituotannon koulutukseen on tehty jo AMK-lehdessä julkaistu ansiokas podinta, joten en avaa tätä tematiikka enempää tässä kirjoituksessani. Kulttuurituottajien tulisi olla perillä eri teknologioiden kehityksestä viimeistään siinä vaiheessa, kun niistä on tulossa valtavirtaa. Tämä luo painetta uudenlaisten toimenkuvien haltuunottamiseen.
AMK-lehden kirjoituksen mukaan "Kulttuurituotannosta voisi olla syntymässä siis tutkinto-ohjelma, jossa
uudet teknologiat ja niiden vaikutukset tunnistetaan reaaliaikaisesti ja
ennakoiden tuotannon kannalta olennaisina mahdollisuuksina sisällön, elämyksen,
yleisön osallisuuden, viestinnän, markkinoinnin, kulttuuripalvelujen
kehittämisen ja pedagogiikan sekä muiden alojen rajapintatoiminnan keskiössä.
Tällöin tuottaja nähdään aktiivisena, tulevaisuusorientoituneena, verkottuneena
innovaattorina ja uusien projektien alullepanijana ja roolien sekoittuessa
toimintaa eteenpäin vievänä voimana."
Tämän blogikirjoituksen kuvituksena on käytetty Artbreederissä luotuja kuvia, joita kirjoittaja on tehnyt yhdessä tekoälyn kanssa.
Aiheeseen voi tutustua lisää tämän videon kautta. Siinä osana Metropolia AMK:n Creathon -hankeen tilaisuutta mediataiteilija Kasperi Mäki-Reinikka luennoi neuroverkoista ja taiteesta sekä taiteen ja tieta sekä taiteen yhdistämistä käsittelevästä väitöskirjastaan.
Aiheeseen voi tutustua lisää tämän videon kautta. Siinä osana Metropolia AMK:n Creathon -hankeen tilaisuutta mediataiteilija Kasperi Mäki-Reinikka luennoi neuroverkoista ja taiteesta sekä taiteen ja tieta sekä taiteen yhdistämistä käsittelevästä väitöskirjastaan.
Taru Tuomisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.