9.12.2019

Prosenttikulttuuria Jyväskylän Kankaalla

Prosenttiperiaate on periaatteellinen päätös käyttää noin yksi prosentti rakennushankkeen kustannuksista taiteen hankintaan.  Prosenttiperiaatetta toteutetaan sekä kunnallisissa että yksityisissä rakennushankkeissa. Kunta voi päättää ottaa käyttöön prosenttiperiaatteen kaikessa rakentamisessa tai päättää sen käytöstä yksittäistapauksissa. Kunta voi kaavoituksen avulla velvoittaa myös yksityisen rakennuttajan noudattamaan periaatetta tietyllä alueella tapahtuvassa rakentamisessa. Taidetta voi olla rakennuksissa joko itsenäisinä teoksina tai rakenteisiin intregroituna taiteena. Taide lisää kohteen vetovoimaisuutta ja auttaa luomaan uudelle alueelle identiteettiä ja teoksista muodostuu nopeasti yhteisiä maamerkkejä.  

Vierailin viime viikolla Jyväskylässä Kankaan alueella. Kangas on entiselle paperitehtaan alueelle, Tourujoen varteen, rakentuva ekologinen ja luova kaupunginosa, joka sijaitsee kävelyetäisyydellä Jyväskylän keskustasta. Kangas on Jyväskylän merkittävin aluekehityshanke, jossa yhdistyvät yritystoiminta, opiskelu, asuminen ja vapaa-ajanvietto. Vuonna 1872 toimintansa aloittanut ja alkuvuonna 2010 lopettanut Paperitehdas oli yksi kaupungin merkittävimmistä työllistäjistä. Ensimmäiset uudet kerrostalot valmistuivat alueelle vuoden 2017 alussa. Vuoteen 2040 mennessä on tavoitteena rakentaa Kankaasta 5000 asukkaan ja 2101 työpaikan alue.


Kankaalla kulttuuriin varataan noin 1 % tonttien myyntihinnasta, maankäyttömaksuista ja kiinteistöjen rakennuskustannuksista. Kankaan Piippurannassa on tällä hetkellä 10 taidehankintaa seitsemässä eri kohteessa. Ensimmäinen taidehankinta on vuonna 2015 kuvanveistäjä Tommi Toijalta tilattu ”Kuuseen kurkottaja”. Teos julkistettiin Kankaan oleskelurannalla syyskuussa 2017. Teos antaa Kankaan alueen vanhalle valaisinpylväälle uuden elämän. Valaisinpylväs näyttää taipuneen pylvääseen kiivenneen, tulevaisuuteen tähyävän, pronssisen hahmon painosta.


Virolainen kuvanveistäjä Villu Jaanisoo toteutti taideteoksen ”Norsu” Kankaan ensimmäiselle pääkadulle toivottamaan ihmiset tervetulleeksi Kankaan alueelle. Teoksen materiaalina on kierrätetyt autonrenkaat, joita Villu on käyttänyt useissa muissakin teoksissaan. Ensimmäinen asuntorakentamisen kohde on kanadalaisen taiteilijan Anna Ruthin ”Symbioosi, virranvarsi” (2016) ja toinen Mika Natrin ”Abstraktio” (2016). Näiden ohella taidetta on muissakin julkisivuissa.



Kankaalla prosenttikulttuuri eroaa ns. perinteisestä prosenttiperiaatteesta siten, että sen avulla alueelle toteutetaan pysyvien taidehankintojen lisäksi tilapäistä ja esittävää taidetta, kuten teatteria, sirkusta, konsertteja, elokuvia sekä tapahtumia.  Tapahtumien osuus kokonaisbudjetista on noin 30 % ja tapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuvat alueen asukkaat. Prosenttikulttuurin toteuttamisesta ja taidehankintojen huollosta vastaa Kankaan Palvelu Oy.  Prosenttikulttuuri mahdollistaa myös väliaikaisten teosten toteuttamisen alueella. Kankaalla on järjestetty tapahtumia jo pitkään ennen alueen rakentamista.

                             Tiilipiippu (1936) on Kankaan keskus ja tärkeä osa Jyväskylän kaupunkisilhuettia.

























Vanha tehdasmiljöö tarjoaa asukkailleen persoonalliset puitteet asumiselle. Alueella korostuu yhteisöllisyys - kaikki kerrostalojen piha-alueet, leikkipaikat ja puistot ovat yhteisiä. Alue on autoton ja siellä on keskitetty pysäköinti.  Alueen vanhin osa eli vanha paperitehdas säilytetään ja sinne remontoidaan tiloja kahviloille, ravintoloille, yrityksille sekä esiintyjille.

Kankaalle tullaan rakentamaan huippumoderneja toimitiloja yritysten ja organisaatioiden erilaisiin tarpeisiin. Kankaan vanha paperitehdas tarjosi tilat 2016 Luovalle kampukselle paperitehtaan siipirakennuksesta, jossa toimivat Jyväskylän ammattiopisto, Jyväskylän aikuisopisto ja Humanistisen ammattikorkeakoulu.


Jyväskylä valittiin Kuntaliiton, Suomen ympäristökeskus SYKEn ja Sitran järjestämän Vuoden kiertotalouskunta -kilpailun voittajaksi.  Valintaan vaikutti kaupungin vahva ja pitkäjänteinen sitoutuminen kiertotalouteen. Kaupungin luoma biokaasujärjestelmä on hyvä esimerkki järjestelmällisestä työstä kohti fossiilittomampaa autokantaa ja omavaraista biokaasun tuotantoa. Jyväskylä on sitoutunut olemaan hiilineutraali jo vuonna 2030 ja jätteetön vuonna 2040.

Julkisella taiteella on suomalaisten vahva tuki. Suomen Taiteilijaseuran tilaaman kyselytutkimuksen (2016) mukaan 75 prosenttia suomalaisista haluaa nähdä kuvataidetta arkisissa ympäristöissään ja 79 prosenttia uskoo, että taide parantaa ympäristön viihtyisyyttä ja turvallisuutta. Vastaajista 80 prosenttia on sitä mieltä, että myös sairaaloissa ja hoitolaitoksissa tulee olla mahdollisuus kokea taidetta ja kulttuuria.


Jutta Hakala

1 kommentti:

  1. prosenttikulttuuri on erittäin hyvän oloinen konsepti ja hieno tulokulma hieman jo parjattuun prosenttiperiaatteeseen. Asukkaiden osallistaminen tapahtumien suunnitteluun on myös tälle hyvä lähtökohta. Kiinnostamaan jäi, ovatko alueella jo ennestään tapahtumia järjestävät tahot otettu mukaan nykyiseen toimintaan. Nyt prosenttikulttuuria toteuttamaan on perustettu osakeyhtiö, joka on mielenkiintoinen ratkaisu.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.