12.12.2019

Barokkiakatemian ensimmäinen kausi -välitilinpäätös



Barokkiakatemian puitteissa järjestettiin syyskaudella 2019 kaksi viikonloppukurssia Kallio-Kuninkalassa. Syyskuun (20.-22.9.) teemana oli ranskalainen tanssisarja ja lokakuun (25.-28.10.) teema oli englantilaissäveltäjä Henry Purcell aikalaisineen. Syyskuun viikonlopun päätteeksi oli konsertti Kunkkulan Leonora-salissa 22.9. ja lokakuun kurssi päättyi konserttiin Aino Ackté -salissa edesmenneessä T-talossa 28.10.
Barokkiakatemian kursseilla musiikki halutaan kehystää muilla kuhunkin musiikkiteemaan liittyvillä taidoilla ja tiedoilla, joten syyskuun kurssilla yhtenä ohjaajista oli barokkitanssija-fagotisti Jani Sunnargborg, joka opetti kurssilaisille myös barokkitanssia, ja soittamisen lisäksi osallistujat pääsivät tanssimaan ranskalaista tanssisarjaa. Lokakuun kurssiin kuului Elina Mustosen luento-workshop englantilaisesta barokin ajan teatterista sekä Shakespearen Kesäyön unelma -näytelmän matkasta Henry Purcellin The Fairy Queen -semioopperaksi. Elinan johdolla kurssilaiset valitsivat soittamiinsa teoksiin liittyvää teatterikirjallisuutta, jota he myös lausuivat kurssin loppukonsertissa soittamisen lomassa.



Sekä osallistuneilta opiskelijoilta että opettajilta on tullut erinomaista palautetta -sekä kehuvaa että rakentavaa. Taideyliopiston avoimen yliopiston kautta tulleet opiskelijat ovat kautta linjan olleet äärimmäisen tyytyväisiä sekä opetukseen että puitteisiin. Sibelius-Akatemian pääaineopiskelijat ovat arvostaneet mahdollisuutta syventyä yhteen teemaan ja saada samojen teosten kanssa ohjausta eri opettajilta. Myös luento- ja tanssiosuuksia kiiteltiin kovasti ja toivottiin jatkossakin ei-musiikillisia osuuksia mukaan kursseihin. Haasteena SibA-opiskelijat kokivat opiskelijoiden väliset tasoerot orkesterissa sekä sen, että kaikille osallistujille yhteisessä orkesterissa on ollut mukana sekä moderneja että barokki-instrumentteja, mikä tarkoittaa kompromisseja barokkiestetiikassa. SibAn opettajien ja opiskelijoiden taholta on tullut palautetta myös siitä, että kaikissa teemoissa ei ole kaikille instrumenteille soitettavaa, jolloin kaikki pääaineopiskelijat eivät pääse osallistumaan. Myös Kunkkulan kustannukset nousivat parille opiskelijalle esteeksi, mutta se ongelma saatiin ratkaistua Sibelius-Akatemian tukisäätiön avulla. Ohjelmisto- ja ryhmäjako-asioita pyrimme kehittämään seuraavien kurssien kohdalla. Kamarimusiikkiopetuksen keskittäminen ja painottaminen Barokkiakatemia-viikonloppuihin on koettu hyväksi sekä vanhan musiikin opiskelijoiden että opettajien taholta.

TALOUS
Barokkiakatemia-toiminnan tärkein rahoittaja on tällä hetkellä Sibelius-Akatemian vanhan musiikin aineryhmä, mistä myös suurin osa opiskelijoista tulee. Vanhan musiikin aineryhmä on vastannut sisältösuunnittelusta, suurimmasta osasta opetuskustannuksia sekä kosketinsoitinten lainoista ja kuljetuksista. Taideyliopiston avoin yliopisto on vastannut yhden opettajan palkkakustannuksista kummallakin pidetyllä kurssilla. Tukea Barokkiakatemia on saanut Paloheimon säätiöltä, joka on kustantanut opettajien täyshoidon Kallio-Kuninkalassa kummankin kurssin osalta sekä H.G. Paloheimo oy:n myöntämän 3000 € lahjoituksen muodossa. Lahjoituksella kustannettiin valmistelu- ja tuotantotyötä sekä Barokkiakatemian internet-sivu, joka hankittiin ostopalveluna Collegium ry:n nettisivujen yhteyteen. Toimintaa tukee myös Sibelius-Akatemian tukisäätiö, jonka tuki kohdentuu Sibelius-Akatemian pääaineopiskelijoihin. Tukisäätiö maksaa heidän täyshoitonsa.
Sekä SibAn vanhan musiikin aineryhmä että Taideyliopiston avoin yliopisto jatkavat toiminnan osarahoittamista. Taideyliopiston avoin yliopisto voi jatkossa rahoittaa toimintaa 5 000 €:n verran vuosittain, ja summa käytetään ulkomaisten opettajien palkkoihin ja matkakuluihin.
Paloheimon säätiön ja Sibelius-Akatemian tukisäätiön tuki jatkuu ainakin vuoden 2020 ajan edellä kuvatulla tavalla kustannuksiin osallistumalla. Lukuvuotta 2020-2021 ja sen jälkeistä jatkoa varten haetaan uusia apurahoja ja toimintaa pyritään laajentamaan Pohjoismaat ja Baltian kattavaksi.



JATKOSUUNNITELMIA
Kahden vuoden sykleissä toistuvat teemat jatkuvat kuluvan ja seuraavan lukuvuoden. Vuonna 2020 Barokkiakatemian opettajiksi saadaan Sibelius-Akatemian vierailijaohjelmien kautta cembalisti-kapellimestari Lars Ulrich Mortensen sekä viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch.
Taideyliopiston avoimen yliopiston kanssa suunnitellaan yhteistyön tiivistämistä siten, että SibAn vanhan musiikin sivuainekokonaisuus tulisi tarjolle myös avoimen yliopiston kurssitarjontaan, ja sivuainekokonaisuuteen kuuluva yhteissoitto tarjottaisiin opiskelijoille Barokkiakatemia-viikonloppuina.

HAASTEITA SELÄTETTÄVÄKSI
Osallistujajoukon heterogeenisyys aiheuttaa haastetta suunnittelussa, kun kaikille halutaan tarjota sisältöä, joka kehittää ja haastaa sopivalla tavalla. Jatkossa pyritään myös miettimään kurssien teemoihin sopivia laajennuksia niin, että instrumenttivalikoimaa kullakin kurssilla voidaan laajentaa siten, ettei vanhan musiikin pääaineopiskelijoita jää kurssien ulkopuolelle ainakaan montaa kertaa vuodessa.
Rahoituksen salliessa kursseille pyritään saamaan lisää opettajia Sibelius-Akatemian ulkopuolelta, että kutakin teemaa opettaa kursseilla sen parhaat asiantuntijat, ja että myös ohjaajien instrumenttivalikoima on mahdollisimman laaja.
Monen toimijan yhteistyössä on paitsi loistavat synergiamahdollisuudet myös paljon erilaisia intressejä ja toiminnan raameja yhteensoviteltavaksi, ja myös rahoituskuvioiden sommittelu vaatii oman mittavan panoksensa. Toiminnan organisointi ei mahdu kummankaan oppilaitoksen henkilökunnan työaikaan, joten tuottajaa tarvitaan – ja tuottajan palkkaan rahaa. vuoden 2019 osalta tuottajan työ saatiin rahoitettua Elisa Paloheimon 90-vuotisjuhla -lahjoituksella, mutta jatkon suhteen tilanne on auki.

Kaisamaija Uljas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.