Barokkiakatemian puitteissa järjestettiin
syyskaudella 2019 kaksi viikonloppukurssia Kallio-Kuninkalassa. Syyskuun
(20.-22.9.) teemana oli ranskalainen tanssisarja ja lokakuun (25.-28.10.) teema
oli englantilaissäveltäjä Henry Purcell aikalaisineen. Syyskuun viikonlopun
päätteeksi oli konsertti Kunkkulan Leonora-salissa 22.9. ja lokakuun kurssi
päättyi konserttiin Aino Ackté -salissa edesmenneessä T-talossa 28.10.
Barokkiakatemian kursseilla
musiikki halutaan kehystää muilla kuhunkin musiikkiteemaan liittyvillä
taidoilla ja tiedoilla, joten syyskuun kurssilla yhtenä ohjaajista oli
barokkitanssija-fagotisti Jani Sunnargborg, joka opetti kurssilaisille myös barokkitanssia,
ja soittamisen lisäksi osallistujat pääsivät tanssimaan ranskalaista
tanssisarjaa. Lokakuun kurssiin kuului Elina Mustosen luento-workshop
englantilaisesta barokin ajan teatterista sekä Shakespearen Kesäyön unelma
-näytelmän matkasta Henry Purcellin The Fairy Queen -semioopperaksi. Elinan
johdolla kurssilaiset valitsivat soittamiinsa teoksiin liittyvää
teatterikirjallisuutta, jota he myös lausuivat kurssin loppukonsertissa soittamisen
lomassa.
Sekä osallistuneilta
opiskelijoilta että opettajilta on tullut erinomaista palautetta -sekä kehuvaa
että rakentavaa. Taideyliopiston avoimen yliopiston kautta tulleet opiskelijat
ovat kautta linjan olleet äärimmäisen tyytyväisiä sekä opetukseen että
puitteisiin. Sibelius-Akatemian pääaineopiskelijat ovat arvostaneet
mahdollisuutta syventyä yhteen teemaan ja saada samojen teosten kanssa ohjausta
eri opettajilta. Myös luento- ja tanssiosuuksia kiiteltiin kovasti ja
toivottiin jatkossakin ei-musiikillisia osuuksia mukaan kursseihin. Haasteena
SibA-opiskelijat kokivat opiskelijoiden väliset tasoerot orkesterissa sekä sen,
että kaikille osallistujille yhteisessä orkesterissa on ollut mukana sekä
moderneja että barokki-instrumentteja, mikä tarkoittaa kompromisseja
barokkiestetiikassa. SibAn opettajien ja opiskelijoiden taholta on tullut palautetta
myös siitä, että kaikissa teemoissa ei ole kaikille instrumenteille soitettavaa,
jolloin kaikki pääaineopiskelijat eivät pääse osallistumaan. Myös Kunkkulan kustannukset
nousivat parille opiskelijalle esteeksi, mutta se ongelma saatiin ratkaistua
Sibelius-Akatemian tukisäätiön avulla. Ohjelmisto- ja ryhmäjako-asioita pyrimme
kehittämään seuraavien kurssien kohdalla. Kamarimusiikkiopetuksen keskittäminen
ja painottaminen Barokkiakatemia-viikonloppuihin on koettu hyväksi sekä vanhan
musiikin opiskelijoiden että opettajien taholta.
TALOUS
Barokkiakatemia-toiminnan tärkein
rahoittaja on tällä hetkellä Sibelius-Akatemian vanhan musiikin aineryhmä,
mistä myös suurin osa opiskelijoista tulee. Vanhan musiikin aineryhmä on vastannut
sisältösuunnittelusta, suurimmasta osasta opetuskustannuksia sekä
kosketinsoitinten lainoista ja kuljetuksista. Taideyliopiston avoin yliopisto
on vastannut yhden opettajan palkkakustannuksista kummallakin pidetyllä
kurssilla. Tukea Barokkiakatemia on saanut Paloheimon säätiöltä, joka on
kustantanut opettajien täyshoidon Kallio-Kuninkalassa kummankin kurssin osalta
sekä H.G. Paloheimo oy:n myöntämän 3000 € lahjoituksen muodossa. Lahjoituksella
kustannettiin valmistelu- ja tuotantotyötä sekä Barokkiakatemian internet-sivu,
joka hankittiin ostopalveluna Collegium ry:n nettisivujen yhteyteen. Toimintaa
tukee myös Sibelius-Akatemian tukisäätiö, jonka tuki kohdentuu Sibelius-Akatemian
pääaineopiskelijoihin. Tukisäätiö maksaa heidän täyshoitonsa.
Sekä SibAn vanhan musiikin aineryhmä
että Taideyliopiston avoin yliopisto jatkavat toiminnan osarahoittamista. Taideyliopiston
avoin yliopisto voi jatkossa rahoittaa toimintaa 5 000 €:n verran
vuosittain, ja summa käytetään ulkomaisten opettajien palkkoihin ja
matkakuluihin.
Paloheimon säätiön ja Sibelius-Akatemian
tukisäätiön tuki jatkuu ainakin vuoden 2020 ajan edellä kuvatulla tavalla
kustannuksiin osallistumalla. Lukuvuotta 2020-2021 ja sen jälkeistä jatkoa
varten haetaan uusia apurahoja ja toimintaa pyritään laajentamaan Pohjoismaat ja
Baltian kattavaksi.
JATKOSUUNNITELMIA
Kahden vuoden sykleissä toistuvat
teemat jatkuvat kuluvan ja seuraavan lukuvuoden. Vuonna 2020 Barokkiakatemian
opettajiksi saadaan Sibelius-Akatemian vierailijaohjelmien kautta cembalisti-kapellimestari
Lars Ulrich Mortensen sekä viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch.
Taideyliopiston avoimen yliopiston
kanssa suunnitellaan yhteistyön tiivistämistä siten, että SibAn vanhan musiikin
sivuainekokonaisuus tulisi tarjolle myös avoimen yliopiston kurssitarjontaan,
ja sivuainekokonaisuuteen kuuluva yhteissoitto tarjottaisiin opiskelijoille Barokkiakatemia-viikonloppuina.
HAASTEITA SELÄTETTÄVÄKSI
Osallistujajoukon heterogeenisyys
aiheuttaa haastetta suunnittelussa, kun kaikille halutaan tarjota sisältöä,
joka kehittää ja haastaa sopivalla tavalla. Jatkossa pyritään myös miettimään
kurssien teemoihin sopivia laajennuksia niin, että instrumenttivalikoimaa
kullakin kurssilla voidaan laajentaa siten, ettei vanhan musiikin pääaineopiskelijoita
jää kurssien ulkopuolelle ainakaan montaa kertaa vuodessa.
Rahoituksen salliessa kursseille
pyritään saamaan lisää opettajia Sibelius-Akatemian ulkopuolelta, että kutakin
teemaa opettaa kursseilla sen parhaat asiantuntijat, ja että myös ohjaajien instrumenttivalikoima
on mahdollisimman laaja.
Monen toimijan yhteistyössä on
paitsi loistavat synergiamahdollisuudet myös paljon erilaisia intressejä ja toiminnan
raameja yhteensoviteltavaksi, ja myös rahoituskuvioiden sommittelu vaatii oman
mittavan panoksensa. Toiminnan organisointi ei mahdu kummankaan oppilaitoksen
henkilökunnan työaikaan, joten tuottajaa tarvitaan – ja tuottajan palkkaan
rahaa. vuoden 2019 osalta tuottajan työ saatiin rahoitettua Elisa Paloheimon
90-vuotisjuhla -lahjoituksella, mutta jatkon suhteen tilanne on auki.
Kaisamaija Uljas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.