Seniorien Barokkipajatoiminta sai alkunsa Annamari Pölhön
(MuT, cembalisti) musiikkiterapiaopintoihin liittyvästä
barokkipaja-pilotoinnista, jonka tulosten rohkaisemana aloitettiin seniorien
barokkipajatoiminta yhteistyössä Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarin
kanssa vuonna 2014. Syksyllä 2017 aloitettiin uusi vasta-alkajien ryhmä
Kinaporin palvelukeskuksessa, ja ryhmän yhteydessä aloitettiin osallistujien
kognitiivista toimintakykyä ja sen paranemista säännöllisen musiikkitoiminnan
avulla käsittelevä tutkimus.
Tällä hetkellä toiminnassa on mukana 40 senioria, jotka muodostavat
kaksi orkesteria: jousisoitinpainotteisen Seniorisinfoniettan ja
puhallinpainotteisen Barock Bigbandin. Orkesterien lisäksi toimii viisi
4-7 -henkistä kamarimusiikkiryhmää. Osallistujilla on myös mahdollisuus ostaa
yksityistunteja oman instrumenttinsa ohjaajalta. Toiminnassa on mukana sekä
aiempaa soittokokemusta omaavia että Barokkipajassa soittamisen aloittaneita innokkaita
soittoharrastajia. Vasta-alkajia varten teemme soitettavista kappaleista
kuvionuottistemmoja.
Toimintaa on järjestetty Kulosaaressa musiikin
erityispalvelukeskus Resonaarissa, Kinaporin palvelukeskuksessa ja
Keski-Helsingin musiikkiopistolla. Tänä syksynä siirrymme Töölöön omiin tiloihimme,
jotka tosin uhkaavat käydä liian pieniksi jo kauden alussa, kun joukkomme taas
kauden alkaessa kasvaa. Viikottaisten orkesteri- ja pienryhmäharjoitusten
lisäksi toimintaan kuuluu olennaisena osana kauden päätöskonsertit jouluna ja
keväällä, sekä pienryhmien konsertointi Jorvin sairaalassa sekä Helsingin
seurakuntien tilaisuuksissa.
Barokkipajan orkesterien instrumenttijakauma kaudella 2019-2020:
12 nokkahuilua, 7 huilua, sinkki, klarinetti, 4 viulua, viola da gamba, 2 selloa, kontrabasso, 3 kitaraa, kantele ja 7 kosketinsoittajaa.
Barokkipajan ohjaajat: Pauliina Fred, huilu ja nokkahuilu; Anna Rainio, viulu; Elina Mattila, sello; Annamari Pölhö ja Laura Olberg-Ekman, kosketinsoittimet (cembalo ja urut) ja Kaisamaija Uljas, näppäilysoittimet ja nokkahuilu
12 nokkahuilua, 7 huilua, sinkki, klarinetti, 4 viulua, viola da gamba, 2 selloa, kontrabasso, 3 kitaraa, kantele ja 7 kosketinsoittajaa.
Barokkipajan ohjaajat: Pauliina Fred, huilu ja nokkahuilu; Anna Rainio, viulu; Elina Mattila, sello; Annamari Pölhö ja Laura Olberg-Ekman, kosketinsoittimet (cembalo ja urut) ja Kaisamaija Uljas, näppäilysoittimet ja nokkahuilu
Barokkipajan Pop up -konsertti Hakaniemen metroasemalla lokakuussa 2016 osana Metro Grosso-tapahtumaa. |
Saimme 2017-2018 -kaudelle Suomen kulttuurirahaston Taidetta
hoitolaitoksiin -apurahan, jonka turvin toimintaa järjestettiin
osallistumismaksuttomana Kinaporin palvelukeskuksessa. Barokkipajan yhteydessä
oli tarkoitus aloittaa pitkittäistutkimus soittoharrastuksen vaikutuksesta seniorien
kognitiiviseen toimintakykyyn. Suunnitelman mukaan soittoharrastuksen
aloittajille sekä iältään, sukupuoleltaan,
koulutustasoltaan ja terveydeltään mahdollisimman samankaltaiselle ryhmälle
henkilöitä, jotka aloittavat jonkin muun harrastuksen tehtäisiin samanlainen
alkutesti. Puolen vuoden ja vuoden kuluttua testit toistetaan. Tällöin voidaan
tutkia mahdollisia muutoksia ja mahdollisia muisti- ja tarkkaavuustoiminnoissa
musiikkia ja muuta harrastusta harrastavien henkilöiden välillä.
Aivotutkimuksen osuus ei valitettavasti ollut samanlaista
voittokulkua kuin Barokkipajan soitto-osuus. Minna Huotilainen, joka oli mukana
työryhmässä ja oli suunnitellut ryhmille toteutettavan aivotutkimuksen, vaipui
radiohiljaisuuteen pian toiminnan alettua syksyllä 2017 ja lopulta hänestä
saatiin irti vain lyhyt toteamus, että "Valitettavasti mittaukset jäivät
nyt tekemättä.". Tilannetta paikkaamaan saatiin keväällä 2018 Teppo
Särkämö ja Emmi Pentikäinen Helsingin yliopiston psykologian laitokselta, joten
tutkimus saatiin alkamaan ja se jatkuu barokkipajan yhteydessä 2018 ja 2019.
Uusia soittoharrastuksen aloittajia on tullut paljon, mutta ei
riittävän paljon, että mittaustutkimuksella olisi saatu tarpeeksi laaja otanta.
Aivotutkimus toteutetaan siis ainakin tässä vaiheessa kyselytutukimuksena. Kyselylomaketutkimuksella
seurataan tutkittavien itsensä kokemia muutoksia omissa
tiedonkäsittelytoiminnoissa, mielialassa, sosiaalisessa hyvinvoinnissa sekä
elämänlaadussa. Hyvinvoinnissa tapahtuvien muutosten seuraamiseksi samat tiedot
kerätään kaikilta tutkimukseen osallistujilta 6kk välein, yhteensä 7 kertaa.
Tutkimusaineistoa kerätään kolme vuotta ja tulosten raportointi jatkuu tämän jälkeen. Aineistoa käytetään kolmessa eri
väitöskirjatyössä (PsM Emmi Pentikäinen, PsM Anni Pitkäniemi, PsL Sini-Tuuli
Siponkoski) sekä mahdollisesti pro gradu –tutkielmissa. Tutkimustuloksia
julkaistaan tieteellisissä lehdissä ja niitä esitellään opetuksen sekä
tieteellisten tapahtumien, kuten kongressien yhteydessä. Tutkimuksessa on mukana
Seniorien Barokkipajan soittajien lisäksi säännöllisesti kuoroissa mukana
olevia senioreja.
Koska emme saaneet hankkeelle jatkorahoitusta,
mahdollisuudet uusiin mittaustutkimuksiin tai soitto- ja kuoroharrastuksen vaikuttavuuseroja
kognitiivisten taitojen vahvistajana ovat varsin vähissä. 40 senioria on
kuitenkin saanut olla mukana musiikkitoiminnassa ja saanut uusia virikkeitä ja
ihmissuhteita, joten toiminta on ollut rikasta ja rikastuttavaa, vaikka
tutkimusosio pienenikin suunnitellusta.
Enemmistö klassisen musiikin konserttiyleisöstä on
seniori-ikäistä. Vuosikausia klassista musiikkia kuunnellutta väkeä, jolle klassinen
soitinmusiikki on tuttua ja rakasta on siis paljon. Seniorien barokkipaja
täyttää aukon osallistavan musiikkitarjonnan kentässä: senioriväelle on
tarjolla paljon erilaisia tilaisuuksia laulamiseen, mutta soittamista ei ole
tarjolla. Soittaminen on kuitenkin aivoille vielä paljon tehokkaampaa kuin
laulaminen, koska siinä tarvitaan näön ja kuulon lisäksi myös tuntoaistia ja
koordinaatiota. Monissa soittimissa ei koordinaatiota vaativat tehtävät ovat
kuitenkin sen verran yksinkertaisia, ettei heikentynyt fyysinen liikkuvuus
muodostu esteeksi soittamiselle.
Seniorien barokkipajassa yhdistyy monia hyvinvointia
lisääviä sekä toimintakykyä ylläpitäviä ja parantavia elementtejä. Uuden taidon
oppiminen myöhäisiällä on voimaannuttavaa vastapainoa vanhuuteen liittyvälle
luopumisen teemalle. Yhteismusisointi paitsi kehittää ja ylläpitää
kognitiivisia taitoja se myös luo yhteisöllisyyden tunnetta, ja soittokumppanit
tarjoavat uuden sosiaalisen yhteisön työyhteisön tilalle. Yhtyeessä jokaisella
soittajalla on tärkeä rooli, jonka luoman merkityksen tunnun lisäksi
yhteisöllisyyttä vahvistaa se, että uuden harrastuksen parissa kaikki ovat
samalla viivalla uuden ja vieraankin asian ääressä. Perinteisen konsertin
kuuntelemisen sijaan seniorien rooli on olla aktiivisena toimijana, mikä on
monin tavoin tehokkaampaa kuin passiivinen vastaanottaminen.
Kaisamaija
Barokkipajan joulukonsertti on tiistaina 10.12.2019 klo
18.30 Kampin palvelukeskuksen juhlasalissa. Tervetuloa näkemään ja kuulemaan!
Olemme myös mukana YLEn Puoli Seitsemän -ohjelmassa syksyllä,
päivämäärä varmistuu myöhemmin.
Kuulin elävänä tätä bändiä muutama vuosi sitten Musiikkitalolla, vaikuttavaa toimintaa. Todella hienoa, että tämäkin on tehty mahdolliseksi!
VastaaPoistaHeidi Viksten