Rondo-lehden päätoimittaja Harri Kuusisaari toi esiin taidemusiikin merkityksen
yhteiskunnallisena, aktivistina, ilmastonmuutoksen, saastumisen ja muiden
globaalien ongelmien esiintuojana pääkirjoituksessaan keväällä
2019. Taidemusiikin konserttien, festivaalien ja tapahtumien otsikoinnissa
tulee elää ajan hermolla, ajankohtaisia yhteiskunnallisia ongelmia esiin
nostaen. Kuusisaari toi esille aktivistista musiikintutkimusta harjoittavan,
vuonna 2017 perustetun Tutkimusyhdistys Suoni ry:n vuonna
2018 julkaiseman kirjan Musiikki muutosvoimana- aktivistisen
musiikintutkimuksen manifesti,jonka ovat toimittaneet Sini Mononen ja Susanna
Välimäki.
Kirja koostuu yhdistyksen jäsenten kirjoittamista artikkeleista
aktivistisen musiikintutkimuksen puolesta, kirjoittajien valottaessa tutkimusta
kukin omasta näkökulmastaan. Kirjan johdannossa määritellään aktivistinen
musiikintutkimus näin:
”Aktivistisella musiikintutkimuksella tarkoitetaan
yhteiskunnallisia ongelmia käsittelevän musiikintutkimuksen tekemistä
toiminnallisessa vuorovaikutuksessa musiikillisten instituutioiden ja
käytäntöjen kanssa. Samalla pyritään vaikuttamaan yhteiskuntaa, kansalaisuutta
ja ihmisyyttä koskeviin käsityksiin ja asenteisiin musiikin avulla.
Kyse on tutkimuksesta, joka pyrkii musiikillisten toimintojen avulla puuttumaan yhteiskunnallisten kysymysten yhteisölliseen ja julkiseen käsittelyyn. Musiikilliset käytännöt (mm. konsertit, festivaalit, orkesterit, radiosoitto, musiikkijournalismi) välittävät ja rakentavat yhteiskunnallisiin kysymyksiin liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkimuksen keskiössä on kysymys: minkälaisista yhteiskunnallisista ongelmista ja asioista musiikin, musiikkitapahtuman tai musiikkijulkaisun avulla voidaan keskustella, jos tutkija on tätä keskustelua ja toimintaa aktivoimassa? Musiikillisia käytäntöjä tutkimalla saadaan tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnallisista ongelmista, mutta samalla näitä käytäntöjä voidaan muuttaa yhteiskunnallisesti oikeudenmukaisemmiksi.
Kyse on tutkimuksesta, joka pyrkii musiikillisten toimintojen avulla puuttumaan yhteiskunnallisten kysymysten yhteisölliseen ja julkiseen käsittelyyn. Musiikilliset käytännöt (mm. konsertit, festivaalit, orkesterit, radiosoitto, musiikkijournalismi) välittävät ja rakentavat yhteiskunnallisiin kysymyksiin liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkimuksen keskiössä on kysymys: minkälaisista yhteiskunnallisista ongelmista ja asioista musiikin, musiikkitapahtuman tai musiikkijulkaisun avulla voidaan keskustella, jos tutkija on tätä keskustelua ja toimintaa aktivoimassa? Musiikillisia käytäntöjä tutkimalla saadaan tietoa ja ymmärrystä yhteiskunnallisista ongelmista, mutta samalla näitä käytäntöjä voidaan muuttaa yhteiskunnallisesti oikeudenmukaisemmiksi.
Musiikki on toimintaa, joka lävistää koko kulttuurin
ja yhteiskunnan; on vaikea ajatella kulttuurisia ja yhteiskunnallisia
käytäntöjä, joihin ei lainkaan liity tai jotka eivät missään muodossa hyödynnä
musiikkia. Juuri musiikin kykyyn läpäistä kaikki kulttuurin ja yhteiskunnan
kerrokset perustuu sen mahdollisuus toimia muutosvoimana yksilön ja yhteisön
jokapäiväisessä elämässä.”
On hienoa, että Suoni ry yhdistys on perustettu ja
musiikintutkimus aktivoituu aiempaa yhteiskunnallisempaan suuntaan.
Musiikintutkimuksen ohella myös muun muassa sinfoniaorkesterit ovat ottaneet
askeleita samaan suuntaan. Hienoja viimeaikaisia esimerkkihankkeita
sinfoniaorkestereiden ja sitä kautta taidemusiikin yhteiskunnallisesta
aktiivisuudesta löytyy Turusta ja Lahdesta. Turun Filharmonisen Orkesterin Change-hanke
vuodelta 2017. Hankkeen perusteemana oli: ”Taidetta, humanismia ja suvaitsevaisuutta.
Voiko musiikilla muuttaa maailmaa?”
Toinen kansainvälisestikin merkittävä hanke on
Sinfonia Lahti -hanke, joka voitti kansainvälisen Classical:NEXT
innovaatiopalkinnon 19.5.2018 Rotterdamissa. Vuonna 2015 käynnistyneen
hankkeen tavoitteena on osallistua globaalin ilmastonmuutoksen hidastamiseen
muuttamalla orkesterin toiminta asteittain hiilineutraaliksi. Myrskyvaroitus ry laati
yhdessä Sinfonia Lahden kanssa toimenpideohjelman, jota noudattamalla orkesteri
tavoittelee hiilineutraaliutta. Hanke on herättänyt kansainvälistä huomiota ja
sitä on esitelty syksyllä 2017 mm. nollapäästöseminaarissa New Yorkin
ympäristöviikon yhteydessä ja BBC Radio 3:n ohjelmassa ”Music Matters. Hanke jatkuu
edelleen.
Turun ja Lahden orkestereiden hankkeet ovat hienoja
avauksia suomalaisessa taidemusiikissa yhteiskunnallisen vaikuttamisen
suuntaan. Ilmastonmuutoksesta ja kaikkien ihmisten muuttuvista asenteista
suhteessa omaan kuluttamiseen ja elämäntapoihin ei voida puhua liikaa.
Sinfoniaorkestereiden vaikuttavuus on aikuisväestö. Tutustuessani Turun ja
Lahden hankkeisiin jäin pohtimaan, miten musiikkiopisto voisi johdatella
oppilaitaan jo lapsesta lähtien samansuuntaiseen toimintaan ja ajatteluun?
Myrskyvaroitus ry on tehnyt pedagogeille oppaan, jossa eri oppiaineiden kautta opastetaan lapsia ja nuoria kiinnittämään huomiota omaan toimintaansa ja sitä kautta hillitsemään ilmastonmuutosta. Musiikin opiskelussa näkökulmia ovat esimerkiksi:
Myrskyvaroitus ry on tehnyt pedagogeille oppaan, jossa eri oppiaineiden kautta opastetaan lapsia ja nuoria kiinnittämään huomiota omaan toimintaansa ja sitä kautta hillitsemään ilmastonmuutosta. Musiikin opiskelussa näkökulmia ovat esimerkiksi:
- musiikki tarjoaa mahdollisuuksia saada nautintoa ja elämyksiä vähäpäästöisesti
- musiikki antaa mahdollisuuksia tehdä itse ja saada sitä kautta kokemuksia itse luoduista ja hallituista tilanteista
- musiikin kautta voi opetella yhdessä toimimisen taitoja
- musiikin taitojen harjoittelu opettaa pitkäjänteisyyttä ja sitkeyttä – myös ilmastoratkaisujen luomisessa ja edistämisessä tarvitaan sitä ajatusmaailmaa, jonka mukaan jaksamme yrittää uudelleen ja uudelleen, vaikka emme heti ei onnistuisi
Toivon, että omassa musiikkiopistossani tulevana
lukuvuonna kiinnitettäisiin aiempaa enemmän huomioita asennekasvatukseen
suhteessa luontoon, luontosuhteeseen, ilmastonmuutokseen, hiilijalanjälkeen,
Itämeren suojeluun jne. Yksinkertainen idea voisi olla vaikka pienet
kappale-esittelyt oppilaskonserteissa, joilla tuotaisiin esiin luonnon
merkitystä esitettäville teoksille tai säveltäjille. Näin herätettäisiin
konsertissa läsnäolevat lapset ja aikuiset miettimään konsertin ajan ja
toivottavasti sen jälkeenkin, kuinka itse voisi muuttaa omaa toimintaansa
luontoa säästäväksi, epäitsekkäämmäksi. Yhdessä voidaan esimerkiksi pohtia,
kuinka moni saapui konserttiin kävellen, pyörällä tai julkisen liikenteen
välineillä. Olisiko omalla autolla tulemisen voinut korvata ekologisemmalla
kulkuvälineellä?
Musiikkiopiston käytännön käytänteissä toivon kierrätyksen ja lajittelun sekä paperittomuuden lisääntyvän.
Musiikkiopiston käytännön käytänteissä toivon kierrätyksen ja lajittelun sekä paperittomuuden lisääntyvän.
Loistava esimerkki siitä, miten lapsetkin voivat
aikuisten tuella tehdä merkittävää työtä luonnon hyväksi, on 7- vuotiaan Lumi
Nordströmin ideoima Sinileväseikkailu- esitys elokuussa 2019 Mustasaaressa,
jolla kerättiin rahaa Itämeren suojelulle. Lumi oli harmistunut kesällä, kun ei
päässyt uimaan sinilevän takia, ja päätti tehdä asialle jotakin. Näin syntyi
yhdessä kavereiden kanssa esitys, joka pääsi Helsingin Sanomiin asti. Musiikkiopistojen pedagogit voivat hyvin toimia
auttavina aikuisina vastaavanlaisille lasten projekteille.
Huoli maapallon tulevaisuudesta on kaikkien yhteinen
asia; länsimaisen taidemusiikin perintö, jota on hienosti vaalittu vuosisadoista
toiseen, tulee ilman muuta upeine musiikillisine anteineen ja pedagogisine
työkaluineen valjastaa yhteiskunnallisen keskustelun ja vaikuttamisen
valjaisiin.
Heidi Viksten
Onpa mahtavaa tietää tästä. Lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus ja hienoa, että näistä puhutaan nyt paljon! Kun luin Greta Thunbergista kirjan "Sydämen asioita", ei voi olla ajattelematta ilmastoasioita. Kannattaa lukea (löytyy myös kuuntelukirjana Storytelista).
VastaaPoista