Tampereella esimerkillistä yhteistyötä kulttuurin saralla
Tampereen ja Pirkanmaan haaveena on olla Euroopan
kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Tampere on 2010- luvun jälkipuoliskolla nostanut kulttuurista profiiliaan ja
tällä hetkellä Tampereesta voi hyvällä syyllä puhua kulttuuriyhteistyön
edelläkävijänä Suomessa. Tampere on asettanut tavoitteekseen olla Pohjoismaiden
vetovoimaisin elämyskaupunki vuoteen 2030 mennessä ja nyt tuntuu
siltä, että haave voi jopa toteutua.
Alkukeväästä 2019 syntyi Tampereen konservatorion
aloitteesta pormestari Lauri Lylyn nimeämä työryhmä, jonka tehtävänä oli kartoittaa
esittävien taiteiden opetuksen nykytila ja tulevaisuuden opintopolut
Tampereella. Selvitys liittyy tiiviisti myös Tampereen ja Pirkanmaan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen, jolla aktivoidaan koko Pirkanmaan alueen väkeä ideoimaan
oman näköistään kulttuurivisiota, joka toisi tavoitellun tittelin vuodelle
2026. Suomesta Helsinki (2000) ja Turku (2011) ovat titteliä jo osaltaan
kantaneet. Työryhmän raportti julkaistiin 7.8.2019.
Tampereen lähtökohtatilanne on se, että kaupungissa on laaja
musiikin, tanssin, sirkuksen ja teatterin opintotarjonta kattaen koko
opintopolun vauvasta tohtoritutkintoon saakka. Työryhmä kartoitti opintopolkujen
ongelmapisteitä, selkeytti olemassa olevaa kokonaiskuvaa niin toimijoiden kuin
asiakkaiden näkökulmasta, visioi tulevaisuutta ja teki toimenpide-ehdotuksia. Raportissa
on paljon ansiokkaita kaavioita ja yhteenvetoja, ei vähäisimpänä alla olevat kaaviot,
jotka kuvaavat kulttuurielämään ja koulutukseen vaikuttavia rakenteellisia ja
yhteiskunnallisia muutoksia. Kaavio ei koske vain Tamperetta, vaan muutokset
ovat pitkälti valtakunnallisia, yhteiskunnallisista muutoksista osa myös
globaaleja.
Muutokset kirjaamalla ja niistä laajasti kulttuurikentässä
keskustelemalla Tampere on selvästi onnistunut luomaan kaupunkiinsa hedelmällisen
maaperän yhteisölliselle ajattelulle, jossa huomioidaan koko kulttuurin alaa:
esittäviä taiteita, oppilaitoksia ja ympäröivää yhteiskuntaa. Yhteisöllisyys näkyi
jokaisessa puheenvuoron käyttäjässä Visio 2030 seminaarissa Pyynikkisalissa
12.10.2019. Tampereen ammattikorkeakoulun, konservatorion, Pirkanmaan
musiikkiopiston rehtoreiden ja työryhmän puheenjohtajan, ex apulaispormestari Anna-Kaisa
Heinämäen olemuksista huokui innostus ja yhdessä tekemisen positiivinen pöhinä. Ylpeinä ja tulevaisuuteen katseensa suuntaavina he
esittelivät yhteisiä ajatuksia, suunnitelmia ja visioita.
Selkeästi eniten innostusta työryhmän kesken oli herättänyt ajatus yhteisestä taidekampuksesta,
joka olikin työryhmän toimenpide-ehdotuksista merkittävin. Taidekampuksen
avulla Tampere profiloituisi tulevaisuudessa tunnetuksi ja merkittäväksi esittävien
taiteiden ja taiteen koulutuksen kaupungiksi. Vahva osaaminen, rakenteelliset
ja sisällölliset yhteistyön muodot muodostaisivat kansainvälisesti vertaillen
ainutlaatuisen kokonaisuuden. Ainutlaatuisuus muodostuu Suomen vahvasta taiteen
perusopetuksen kentästä, jonka juuret kasvavat yhdessä odottavien äitien vatsojen
kanssa. Suomalaisten taiteen perusopetuksen pedagogien vahva osaaminen ja tasokas
koulutus sekä itse koulutusjärjestelmän laadukkaaseen pedagogiaan satsaaminen koulutuksen
alkujuurilta lähtien, rakentavat Tampereen kokonaisuudesta ainutlaatuisen. Eurooppalaisittain
on normaalia, että satsaus alkaa vasta lasten ja nuorten ollessa yli 10-vuotiaita,
joissain maissa vasta korkeakouluasteella.
Työryhmän jäsenet esittelivät innoissaan, kuinka taidekampus
mahdollistaisi nykyistä helpommin aiempaa laajempaa yhteistyötä. Maakunnallinen
koulutusyhteistyö helpottuisi, hankkeet, projektit, produktiot niin toisen
asteen opiskelijoiden (konservatorio ja musiikki- ja ilmaisutaidon lukiot),
ammattikorkeakouluopiskelijoiden kuin yliopiston (lähinnä kasvatustieteiden) opiskelijoiden
kesken yksinkertaistuisivat, kun kaikki tapahtuisi keskitetysti taidekampuksella.
Oppilaitosten rakenteelliset yhteistyön muodot edesauttaisivat myös työelämätoimijoiden
liittämisen tähän laajaan yhteistyön piiriin entistä luontevammin. Pirkanmaalla
on jo kirjattuna alueellinen kulttuurihyvinvointisuunnitelma, jossa on
huomioitu kasvavat yhteistyön mahdollisuudet sosiaalialan ja kulttuurin kesken.
Sosiaaliala on vain yksi monista mahdollisista työelämätoimialoista,
myös esimerkiksi matkailuala voisi saada lisäpotkua markkinointiinsa nostamalla
aiempaa enemmän esille alueen kulttuurisen rikkauden. Kaiken kaikkiaan minulle helsinkiläisenä tuli sellainen mielikuva, että Tampereen kaupunki arvottaa jo nyt
koko esittävän taiteen kentän ja sen oppilaitokset merkittäväksi tahoksi, joka
tukee koko kaupungin kehitystä. Resurssien suuntaaminen kulttuuriin tuntuu
olevan Tampereella nyt in. Tämän toivon mallintuvan Helsingin taide- ja kulttuurivisioon 2020-2030, jota parhaillaan Aleksi Malmbergin johdolla kotikaupungissani
työstetään.
Toivon kovasti, että Tampere saa taidekampuksensa ja
kulttuuripääkaupunki viittansa vuonna 2026, sillä tällä hetkellä kulttuurin
dynaaminen moottori tulee Tampereelta.
Heidi Viksten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.