Ilmiö ei ole vain suomalainen, vaan samojen ongelmien kanssa painitaan myös muualla Euroopassa: miten potentiaaliset yleisöt tavoitetaan, miten ja missä heitä kannattaa puhutella ja miten heidät johdatetaan esittävän taiteen pariin?
Monia projekteja ja hankkeita on
aloitettu, teatterit ovat mukana somessa ja tahtotila toimia on vahva. Hyvä
esimerkki on muiden muassa European Theatre Night, vuosittainen
keskieurooppalainen tapahtuma, jolloin yhdentoista maan teattereilla on
avoimien ovien päivä ja vapaa sisäänpääsy. Hieman samalla ajatuksella monessa
suomalaisessa kaupungissa järjestetään Taiteiden yö -tapahtumia.
Ympäri
Eurooppaa levittäytyvien tapahtumien ja festivaalien toivotaan houkuttelevan
ensikertalaisia ja harvoin teatterissa käyviä katsojia sisälle teatteritaloihin
– ja tässä on myös onnistuttu! Mutta miten festarikansa saataisiin viihtymään
taiteen parissa useammin? On tutustuttava paremmin erilaisten yleisöjen tarpeisiin,
haluihin ja käyttäytymiseen, jotta yhä useammat innostuisivat nousemaan
kotisohviltaan yhä useammin.
Eurooppalainen yleisötutkimushanke alkoi syksyllä 2018 |
Tarve ymmärtää kulttuurinkuluttajia ja
ei-kulttuurinkuluttajia sysäsi liikkeelle myös Euroopan unionin tukeman Audience
Segmentation System in European Theatres (ASSET)
-hankkeen, jonka tarkoituksena on tehdä yleisötutkimusta viidessä
eurooppalaisessa kaupungissa (Prahassa, Wienissä, Sofiassa, Helsingissä ja
Zagrebissa) ja luoda tulosten pohjalta relevantteja yleisöryhmiä, segmenttejä.
Segmentoinnin tavoitteena on kehittää tehokas käytännön työkalu eurooppalaisten
kulttuuritalojen markkinointiviestinnän tueksi.
Kaikista hankekaupungeista
mukana on neljä esittävän taiteen organisaatiota eli tietoa kerätään kaikkiaan
kahdenkymmenen teatterin katsojilta. Helsingissä hanketta koordinoi Metropolia ammattikorkeakoulu ja mukana ovat Suomen
Kansallisteatteri, Aleksanterin teatteri, Zodiak – Uuden tanssin
keskus ja Cirko – Uuden sirkuksen
keskus. Yleisötutkimuksen ja segmentoinnin toteuttajaksi on
valittu brittiläinen kulttuuriyleisöjen tutkimiseen keskittynyt The Audience
Agency. Hanke alkoi syksyllä 2018 ja tiedonkeruu tehdään sekä
keväällä 2019 (nykyiset kävijät) että keväällä 2020 (yleisötyön osallistujat). Tulokset
tulevat olemaan todella mielenkiintoisia!
|
ASSET-hanke tarjosi meille helsinkiläisille kulttuurin
tuottajille – joihin itsekin kuulun Kansallisteatterin edustajana – workshopin,
jossa Jonathan Goodacre ja Daniel Cowley The
Audience Agency:stä johdattivat noin kaksikymmenpäisen kuulijakunnan
yleisötutkimuksen ja segmentoinnin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. Itselleni
koulutuksesta jäi mieleen erityisesti nämä oivallukset:
- Asiakastiedot ovat yksi tärkeimmistä voimavaroistamme.
- Maltillinen määrä relevanttia tietoa relevantilta otokselta on tärkeämpää, kuin mahdollisimman paljon mitä vain tietoa mahdollisimman suurelta otokselta.
”We are surrounded by
data which is basicly invisible.” Jonathan Goodacre
Keräämättä yhtään lisää asiakasdataa kyselyillä tai
ryhmähaastatteluilla, meillä on jo rutkasti tietoa! Lipunmyynnin
asiakasrekisteri sekä sosiaalisen median ja nettisivujen raportit pursuavat
tietoa, mutta emme ota siitä vielä kaikkea irti. Raportoimme säännöllisesti,
mutta analysointi ja niiden pohjalta tehdyt toimenpiteet jäävät vähälle.
Kuulostaako tutulta? Entäpä muiden tahojen tuottama avoin tieto: Teatterin
tiedotuskeskus, Tilastokeskus, Helsingin kaupungin aluesarjat ynnä muu
tutkimustieto on vapaasti käytettävissämme, mutta hyödynnämmekö sitä?
Vertailemalla jo olemassa olevaa sisäistä dataa ja vapaasti käytettävissä
olevaa ulkoista dataa, saisimme todella kiinnostavaa ja pätevää tietoa omista
yleisöistämme ja laajemmin suomalaisesta yleisöstä.
Miksi emme siis hyödynnä
saatavilla olevaa tietoa? Pirstaleiseksi ja kiireiseksi muuttunut suomalainen
työelämä on vääjäämättä levittäytynyt myös taidelaitoksien viestintäosastoille
(viestinnällä viittaan tiedotukseen, markkinointiin ja myyntiin yhtenä kokonaisuutena).
Usein aikaa, rahaa ja työaikaa on nipin napin riittävästi arkisiin
rutiinitoimenpiteisiin, mutta tutkimuksesta, analysoinnista ja
kehittämisestä joudutaan jatkuvasti tinkimään.
Asiakastuntemuksen siirtäminen
mutu-arvioinnista uudelle tasolle on mielestäni kunnollisen resursoinnin
arvoinen asia ja panostus tulevaisuuden yleisöihin.
Goodacre ja Cowley kertoivat workshopissa myös
brittiläisestä yleisörekisteristä, johon on koottu yhteen monipuolista dataa
useilta eri kulttuuritoimijoilta. Suuri rekisteri antaa tarkan kuvan
brittiläisestä kulttuuriyleisöstä ja mikä parasta, sama tieto on kaikkien
toimijoiden saatavilla. Olisiko Suomeen mahdollista perustaa samanlainen
rekisteri? Olisiko meillä yhteinen tahto ymmärtää yleisöjämme paremmin ja
tarkemmin – kilpailua pelkäämättä?
”Go beyond boring
demographics! Go for attitudes and behavior.” Daniel
Cowley
Ennen datan keräämistä yleisötutkimukselle on
asetettava selkeät tavoitteet ja määriteltävä kenestä haluamme tietoa, mitä
tietoa ja miksi – mitä aiomme tehdä tiedolla? Ilman käsitystä tutkimustiedon
käytännön hyödyistä kyselylomakkeiden suunnittelu, datan keruu ja raportointi
on vain hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Silti kyselyitä tehdään usein ”tää
olis kiva tietää”-asenteella. Vasta kun tutkimusraporttia on silmäilty,
mietitään tiedon käyttötarkoitusta ja huomataan, että muutama lisäkysymys olisi
ollut paikallaan…
Huolellinen ennakkosuunnittelu on siis vähintään yhtä tärkeää
kuin analysointivaihe!
Tavoitteet kirkkaana on helpompi luoda toimiva,
oikeita asioita kysyvä ja vastaajalle helppokäyttöinen kyselylomake. Tarkasti
rajattu ja mahdollisimman vähän tulkinnan varaa jättävä lomake toimii
parhaiten. Esimerkiksi jos et voi vaikuttaa ohjelmistoon valittaviin
esityksiin, ei kannata kysyä katsojien lempinäytelmiä ja jos et aio kohdentaa
markkinointia iän, sukupuolen, varallisuuden tai asuinkunnan mukaan, onko
todella tarpeen kysyä tylsää demografiaa? Entä kertovatko demografiset faktat
totuutta kulttuurivalinnoista, mitkä kysymykset ilmentäisivät paremmin taidemieltymyksiä?
Myös liian pitkä kysely sekä perustelemattomat ja
vahingossa hieman johdattelevat kysymykset ovat ongelmallisia. Vastausten
keräämistä ajatellen napakka, nopeasti täytettävä lomake varmistaa, että
vastauksia saadaan riittävästi; itsekin olen jättänyt lukemattomia kyselyitä
kesken uuvuttuani kolmannen kyselysivun jälkeen. Eikä ole tavatonta, että me
ihmiset haluamme vastata kysymyksiin kyselijän toivomalla tavalla ja
liioittelemme – yleensä tiedostamattamme – omaa erinomaisuuttamme ja aktiivisuuttamme. Jos kysymyksenasettelu antaa pienenkin vihjeen toivotusta vastauksesta, me
ilomielin toteutamme toiveen.
Liioin vastausten määrästä ei kannatta ottaa
turhan suurta huolta, vaikka tulokset ovatkin sitä tarkempia mitä suurempi otos
tutkittavasta populaatiosta on. Lopulta massaa tärkeämpää on otoksen
edustavuus.
Jos siis haluat tuntea paremmin tämänhetkisen yleisösi, kyselyä ei
kannata välttämättä mainostaa sosiaalisessa mediassa ja houkutella vastaamaan
upealla palkinnolla. Kohdennus omalle yleisölle riittää, vaikka vastauksia
tulisikin vähemmän.
Sama demografinen segmentti ei takaa samanlaisia kulttuurimieltymyksiä |
Brittiammattilaisten vetämä workshop todisti
perinteiset suomalaiset sananparret ”yksinkertainen on kaunista” ja ”viisas
pääsee vähemmällä” oivallisiksi ohjenuoriksi myös yleisötutkimuksen tekijälle.
Omasta mielestäni kannattaa myös muistaa, että vaikka ilmaisia kyselytyökaluja
on saatavilla, joskus todellisuudessa tehokkaampaa ja edullisempaa on käyttää
ammattilaisia kyselyn toteuttamisessa. Oman viestintähenkilöstön kannattaa
antaa käyttää kullanarvoista aikaansa ensisijaisesti ydintehtävän parissa –
teatterin ilosanomaa levittäen.
Kirsi Helstelä
Ihan mahtava kirjoitus, kiitos Kirsi! Juurikin teatterin ilosanomaa tulee levittää ja etsiä erilaisia keinoja siihen. Koko ajan on kuitenkin tullut uusia ilmiöitä teatterin saralla, jotka saattavat tuoda uudenlaista yleisöä katsojien joukkoon. Yksi todella mielenkiintoinen on viime viikolla Helsingin kaupunginteatterissa ensi-illassa ollut Martti Suosalon monologi. En ole esitystä nähnyt, mutta satuin kuuntelemaan Mtv:n uutisissa näyttelijän kommentteja esityksestä. Parasta elämässä- esityksessä Suosalo haastaa katsojat mukaan esitykseen jakamalla teatteriyleisölle tehtävälappuja etukäteen ja kutsumalla heitä myös avustaviin rooleihin. Tarina on vakava, siinä kerrotaan masentuneen äidin pojasta, joka yrittää piristää äitiään listaamalla elämisen arvoisia asioita. Minua puhutteli Suosalon ajatus teatterin perimmäisestä tarkoituksesta ja siitä, miten hän voi itse lahjoittaa yleisölle energiaansa, joka lähtee sitten lingon lailla puhdistamaan ja tempaisemaan meitä ylöspäin. Ja, että mielikuvitus on se, joka tekee elämästä elämisen arvoista. Josko nämä kaikki erilaiset tavat tehdä teatteria toisivat uutta yleisöäkin, vaikkakin uudenlainen yleisötutkimus ja segmentointi ovat tarpeen. Myös sissimainonta voisi tuoda uutta näkökulmaa mainostamiseen, siihen löytyisi varmasti osaajia uusien rohkeidenkin ideoiden kanssa.
VastaaPoistaTeatterissa työskennellessäni painimme täysin samojen ongelmien kanssa ja totta tosiaan tämä on globaali ongelma ettei esimerkiksi nuoria katsojia saada teatterisaleihin. Mielenkiinnolla odotankin esimerkiksi ensi syksynä Kuopion kaupunginteatterin ensi-iltaa Piina. Piina on kohdennettu juurikin nuorelle yleisölle koska se on psykologinen kauhu jännäri. Toivotaan, että tulevaisuudessa myös muut kuin teatterin peruskävijät löytävät itsensä eläviin elokuviin :)
VastaaPoista"Asiakastuntemuksen siirtäminen mutu-arvioinnista uudelle tasolle on mielestäni kunnollisen resursoinnin arvoinen asia ja panostus tulevaisuuden yleisöihin." Olen niin samaa mieltä! Mutta hämmästyttävästi olen työelämässä törmännyt siihen, että data kyseenalaistetaan ja sitä vähätellään ja selitellään omaa näkemystä vastaavaksi sen sijaan, että toimintaa haluttaisiin lähteä kehittämään. Asiakas on väärässä, eikä ymmärrä esim. aukioloaikojen, kiireellä ja liian vähillä taloudellisilla resursseilla toteutettujen näyttelyiden neroutta jne. Turhauttavaa!
VastaaPoista