Aina ajankohtainen aihe, jota niin
asiantuntijat, alaiset kuin johtajat tarvitsevat alasta riippumatta. Paljon on
puhuttu informaatioähkystä ja työelämän pirstaloitumisesta. Työtä tehdään yhä
enemmän projektityyppisissä toimeksiannoissa ja etätyönä. Kulttuuriala ei
poikkea tästä, ja useiden projektien ja toimeksiantojen hallinta vaatii itsensä
johtamisen taitoja.
Noin seitsemän vuotta sitten työskenneltyäni
noin kymmenen vuotta erilaisissa tuotantotyön tehtävissä kulttuurialalla, oli
työuupumus varoitellut jo pariin otteeseen tulostaan ja heräsin siihen, että asialle
oli tehtävä jotain. Päätin panostaa omien työmenetelmieni ja ajanhallinnan
kehittämiseen.
Keräsin kirjallisuutta ja etsin kuumeisesti
työkalua tai menetelmää, joka taikatempun tavoin ratkaisisi kaikki ongelmani. Sukellus
aiheen pariin vei mennessään, eikä yksinkertaista ratkaisua tietenkään löytynyt.
Sen sijaan itsetuntemukseni lisääntyi ja
opin tunnistamaan omia heikkouksiani ja tarpeitani, sekä olosuhteisiin ja
ympäristöön liittyviä haasteita. Kokeilun ja erehdyksien kautta löysin työkalut
ja menetelmät, jotka tukevat työn tekemistä ja ajanhallintaani, ja ovat
edelleen käytössä. Kaikesta huolimatta löydän itseni ajoittain David Allenin
nelikentän uhri-osiosta, mutta tiedän, että tilanne ei ole toivoton vaan vaatii
ruotuun palaamista: priorisoimista, pään ja ”työpöydän” siivoamista.
Tämä David Allenin nelikenttä on yksi lempityökaluistani. Nelikentän avulla voi tunnistaa missä tilanteessa on tai mihin on ”luontaista” taipumusta.
Uhri-kohdassa (Victim – responder) koen
olevani hukkumaisillani. Homma ei ole hallinnassa ja yritän vain epätoivoisesti
pysyä pinnalla. Niin perspektiivi, kuin kontrolli on hukassa.
Mikromanagerointi-kohdassa (micromanager – implementer) koen olevani
supertehokas ja suoritan vimmatusti to-do listaa. Se voi toki olla tarpeellista
ja toivottavaa, mutta sen junan kyydissä ei näe metsää puilta. Toisin sanoen
perspektiivi voi olla hukassa ja juna saattaa kulkea kovaa vauhtia myös aivan
väärille raiteille.
Minussa on luontaisesti hallinnan tarvetta ja
saan tyydytystä, kun koen saavani ”asioita aikaiseksi”, mutta välillä täytyy
painaa jarrua, rauhoittua ja pysähtyä arvioimaan tilannetta, etten löydä
itseäni uhri-kohdasta…. Eli luopua kontrollitarpeesta ja ottaa asiaan
etäisyyttä. Tätä kohtaa David Allen kutsuu nimellä Crazy Maker. Silloin perspektiiviä on paljon mutta kontrollia
vähän. Samaan aikaan ei voi vimmatusti suorittaa ja visioida.
Ideaalitilanteessa homma on tietenkin tasapainossa
ja niin perspektiiviä, kuin hallintaa on sopivassa suhteessa, jolloin David
Allenin mukaan olet tilanteen herra (Captain
& Commander). Onneksi koen olleeni joskus tässäkin, jolloin työn imu, flow, on huipussaan ja ajatus kulkee
kirkkaana.
Tätä työkalua voi myös käyttää prosessien ja
projektien eri vaiheiden tunnistamiseen. Projektin alkuvaiheessa kun
suunnitelmaa ollaan vasta luomassa, on tärkeää ottaa aikaa ja tilaa ideoinnille
ja visioinnille (Crazy Maker). Kun
suunnitelma on tehty ja siirrytään toteutukseen, ei tavoitteita tai
suunnitelmaa voi jatkuvasti kyseenalaistaa - muuten ei ikinä pääse perille. Eli
toteuttamisvaiheessa kannattaa pysytellä kontrolli-akselin oikeassa laidassa (micromanager – implementer). Projektissa
voi toki tulla mutkia matkaan ja suunnitelmaa on syytä tarkistaa tai muuttaa. Silloin
on syytä siirtyä perspektiivi-akselin yläpäähän (Crazy Maker).
Tämän lisäksi itselleni tärkeitä ajatuksia ovat
herättänyt David Allenin GTD-metodi (getting things done), lentokorkeudet ja
luonnollisen suunnittelun malli jotka kaikki löytyvät kirjasta Kerralla valmiiksi (2008).
Työkalupakissani kuljetan myös Arvokelloa (mukailee Cliff Bowmanin ja David Faulknerin strategiakellon
periaatteita 1977) ja Eisenhower priorisoinnin nelikenttää.
Isabel González
Ajanhallinta on päivän teema, ollut jo jonkin aikaa kiihtyvässä työelämän pyörässä. Itseäni ovat eniten herättäneet tämän suhteen ne kollegojen kommentit, joissa muistutetaan, että jokaisen jaksamis- ja venymiskyvyt ovat yksilöllisiä. Vaikka joku jaksaisi aina venyä ja tehdä pitkää työpäivää ihan aidosti ja oikeasti siitä uupumatta, paljon pienempi työmäärä on toiselle jo jaksamisen äärirajoilla. Myös "jaksamisakkujen" latautumiskeinot ovat hyvin moninaiset ja yksilölliset.
VastaaPoistaOmalla työpaikalla osa porukasta päättää viikon perjantaisin yhteisellä kehonhuolto- pilates tunnilla. Se on muodostunut itselleni monella tapaa merkitykselliseksi jaksamisen ja työhyvinvoinnin ylläpitäjäksi. Yhteisöllisyyttä, yhdessä hyvänolon kokemista, hyvillä mielin viikonloppuun siirtymistä- maanantaihin paluu on aina askeleen kevyempää:)
Nykyinen työelämä on tosiaan hyppimistä tehtävästä toiseen ja sisältää jatkuvia keskeytyksiä.
VastaaPoistaTästä voi aiheutua tila, jossa aivot eivät enää toimi kunnolla ja sille on nimikin, ADT (attention deficit trait).
Aivotutkijat Minna Huotilainen ja Mona Moisala ovat verranneet tilaa siihen, että ihminen on kuin jatkuvassa palohälytyksessä ja meidän yhteiskuntamme on nykyisin täynnä tällaisia ihmisiä.
Aivotutkijoiden mukaan työpaikoilla tulisi välillä vain hengailla ja pysähtyä juttelemaan niitä näitä. Itse omassa työssäni huomaan, että ennen niin kohteliaat kysymykset kuin: miten meni lomasi tai mitä muuten kuuluu, ovat jääneet pois. Kaikilla on kiire olla tehokas, jotta saisi jotenkin työnsä hoidettua. Työpäivät eivät enää ole ”huokoisia”, vaan ne on pakattu täyteen kuormitusta.
Aivotutkijat ovat kehitelleet ”uuden työaikalain” tilanteen pelastamiseksi. Päivän neljä ensimmäistä tuntia pyhitetään tärkeimpien asioiden tekemiseen keskeytyksettä (virtausjakso). Sen jälkeen on silppujakso, jolloin tehdään silpputehtäviä, jonka jälkeen on empatiajakso, jossa tavoitteena muille antaminen. Illalla pidetään rauhoittumisjakso, jolloin suoritetaan hidastempoisia ja tylsiäkin asioita.
Aivotutkijat painottavat juurikin oman työajan järjestelyä ja ADT-oireyhtymästä voi kuulemma parantua, koska aivoilla on taipumus elpyä!
Huotilainen & Moisala: Keskittymiskyvyn elvytysopas (Tuuma)
Tämä oli erittäin mielenkiintoista luettavaa, pitää tutustua enemmän! Itse olen huomannut parhaaksi työvälineiksi itselleni ajan hallintaan perinteisen paperikalenterin sekä bujon, eli bullet journalin. En tiedä miten olen pärjännyt ennen ilman. Tuotantojen hektisimpinä aikoina en muistaisi mitään ilman, että kirjoitan ne itselleni ylös to do -listaan. Sähköiset muistiinpanoalustat eivät toimi minulla yhtä hyvin, aivoni kaipaavat kynää ja paperia, kun olen jotain kirjoittanut paperille, muistan sen paremmin kuin muistiinpanot Keepissä, Wunderlistissä tai Todoistissa.
VastaaPoistaLisäksi olen yrittänyt opetella pois ajatuksesta, että aina olisi kiire. Kiire harvoin on todellista, vaan luomme kaaoksen ja kiireen omassa päässämme. Tästä pois oppimisen olen todennut todella vaikeaksi. Tosin luulen, että monella muulla alalla tästä ajatuksesta pois oppiminen olisi paljon helpompaa kuin meidän alallamme.
Niille päiville kun ei hommat vain rullaa ja flow on kadoksissa käytän työkaluna Pomodoro-tekniikkaa, joka perustuu siihen, että 25 minuuttia tehdään tehokkaasti töitä keskittyen yhteen tehtävään, jonka jälkeen seuraa viiden minuutin tauko, jonka aikana tehdään jotain täysin muuta, haetaan kahvia, jumpataan, kuunnellaan musiikkia, mitä vain, kunhan aivot saavat levähtää. Ajanhallintatyökalu on 1980-luvulla Francesco Cirillon luoma ja yksinkertaisimmillaan sitä voi toteuttaa vaikka munakellolla. Neljän 25 minuutin mittaisen pomodoron jälkeen pidetään 20 minuutin tauko, vaikka lyhyt kävelylenkki. Tekniikan teho perustuu siihen, että usein suurten tehtävien aloittaminen on vaikeinta, helpompaa on lohkoa se pieniin palasiin ja keskittyä palasiin lyhyempi aika. Lisäksi aivojen palkitsemiskeskus huutaa onnesta, kun saadaan näitä lyhyitä pätkiä suoritettua, samaan perustuu se upea tunne, kun saa to do -listasta vedettyä kohtia yli. Minulla kuitenkin haasteena Pomodorossa on se, että usein flow löytyy kuin löytyykin, ja 25 minuutin jälkeen ei maltakaan pitää taukoa.
Näiden lisäksi haaveilen siirtymisestä neljän tunnin työviikkoon, mutta se onkin sitten täysin eri keskustelu! :)
Ajankäyttö ja oman jaksamisen hallinta ovat mielestäni yksi tärkeimmistä työkaluista, joita ammattilaisella on. Aivan mahtavia tekniikoita ja toimintamalleja sekä blogipostauksessa, että kommenteissa!
VastaaPoistaTyöuupumuksen aikainen tunnistaminen on mielestäni äärimmäisen tärkeää. Nykyään työuupumuksesta puhutaan jo paljon avoimemmin, mutta tuntuu hälyttävältä, miten monella on joko omakohtaista kokemusta tai lähipiirissä joku joka on kokenut työuupumuksen - tai jopa burnoutin. Puhun omasta kokemuksestani avoimesti ja lähes aina kun asia tulee ilmi löytyy heti keskustelukumppani jolla on samanlaisia kokemuksia.
Protestanttinen työmoraalikulttuuri, vuosikymmenen jatkuneet talouskriisit, työn digitalisoituminen ja suurten ikäluokkien eläköityminen ovat kaikki vaikuttavia tekijöitä siihen, että työelämämme on nykyään pirstaleista, painottuu ajatustyöhön, altistaa liikkumattomuudelle ja on sanalla sanoen raskasta.
Lisäksi 6,2% työttömyyden yhteiskunnassamme ajetaan läpi kilpailukykyuudistuksia työssäkäyvien kustannuksella samalla kun tuhansiin avoimiin työpaikkoihin ei saada palkattua väkeä. Toisin sanoen, monet työikäisistä ihmisistä kärsivät työttömyydestä, samalla kun iso osa työssäkäyvistä huhkivat töitä jaksamisensa rajoilla. Ei ole siis ihme, että työuupumusta esiintyy.
Terveyskirjasto.fi:ssä sanotaan työuupumuksen esiintyvyydestä seuraavaa: "Työuupumuksen esiintyvyys väestössä vaihtelee jossain määrin työelämän yleisen tilanteen mukaan. Vuonna 2011 työssä käyvistä suomalaisista miehistä 2 % kärsi vakavasta ja 23 % lievästä työuupumuksesta. Vastaavasti 3 % naisista kärsi vakavasta ja 24 % lievästä työuupumuksesta" (1)
Työuupumus tulee usein vaivihkaa, mutta voi mullistaa yksilön työkyvyn kuukausiksi tai jopa vuosiksi hyvin radikaalisti ennen kuin ihminen edes tajuaa mitä on tapahtumassa.
Työuupumuksen ilmeneminen mm. (1)
- Kokonaisvaltainen ja yleistynyt väsymys, joka ei hellitä vapaa-ajallakaan
- Kyynistyminen, epäillään oman työn merkitystä ja mielekkyys katoaa
- Oman ammatillisen itsetunnon lasku, pystyvyyden ja aikaansaamisen kokemukset vähenevät
Työuupumuksen altistumisesta, hoidosta ja ehkäisystä löytyy paljon tietoa nopealla googlauksella.
Pidetään siis silmät auki sekä oman, että työkaverin jaksamisen puolesta! On ihan ok sanoa itselle ja kaverille, että nyt se läppäri kiinni!
(1) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00681#s1
Todella hyvä ja ajankohtainen teksti. Työuupumus on nykypäivänä lisääntyny huolettavan paljon. Aina silloin tällöin törmää ihmisiin, jotka ovat jopa vuoden päivät yrittäneet toipua työuupumuksesta, jos se on edennyt liian pitkälle. Itse olen todella ahkera tekemään kaikenlaisia to do- listoja. Siinä vaiheessa kun löydän listoja kahden kuukauden takaa, huomaan, että nyt on taas tehtävä jotain tälle ajanhallinnalle ja osattava vetää henkeä. Myös omasta historiasta löytyy yksi burn out, joten onneksi sitä osaa jo varoa vastaisuudessa.
VastaaPoistaAhkera saa olla mutta rajansa kaikella.... :)
Ps. Täytyypä tutustua seuraavaksi bujo- kalenteriin :)
Ajanhallinta on aina haasteellista, etenkin jos tuottaa useaa projektia samaan aikaan. Tärkeää on myös silloin tällöin seurata toteutuneiden työtuntien määrää per projekti ja per työtehtävä. Tämä auttaa ajanhallinnan suunnittelussa ja antaa samalla oikean suunnan tulevien projektien hinnoittelulle. Aika usein tuotannoissa arvioitu työpanos saattaa hieman ylittyä ;)
VastaaPoista