Kipinän
blogitekstilleni antoi hiljattain Suomen Kuvalehdessä julkaistu essee Lapin
imagosta. Siinä PhD. Katja Hirvasaho ruotii mielikuvia Lapista ja väittää
niiden olevan etelästä käsin luotu matkailuelinkeinoa palveleva konstruktio,
josta paikalliskulttuuri ja rikas historia on hävitetty. Lappi-kuva on
yksinkertaistettu versio laajasta, monipuolisesta alueesta ja sen ydinsanoma on,
että Lapissa tunturiluontoa sekä saamelaisia.
Hirvasaho
pohjaa katsauksensa kahdensadan vuoden tarkastelujaksolle vuosien 1750-1960
välille, omiin lapsuudenkokemuksiinsa Pelkosenniemeltä sekä myöhempään,
erityisesti Lapista kertovan iskelmän tutkimukseen. Varsin ytimekkääseen
esseeseen on mahtunut paljon tulokulmia, joita olen pohtinut myös itse kolmisen
kuukautta sitten Etelä-Suomesta Lappiin muuttaessani.
Lappia
markkinoidaan suomalaisille ja muualta tuleville eri tavoin ja erilaiset
palvelut kiinnostavat eri asiakassegmenttejä, mutta yleiskuva Suomen pohjoisista
alueista on melko typistetty. Toisen maailmansodan jälkeen ajatusta Lapista on
leimannut ”villiys” ja alue on typistetty jonkinlaiseksi erämaaksi, jossa on
porosaamelaisia, tukkijätkiä sekä kullankaivajia. Hirvasaho kiteyttää: ”Toki jo
1930-luvulla oli Pallaksen hotellissa ja Inarin matkailumajalla tarjoilijoita
puettu ”saamenpukuihin”, mutta nyt alettiin varta vasten lavastaa
mielikuvitus-Lappia, joka on huipentunut Santa Parkin ja Joulupukin Pajakylän
huvipuistojen lisäksi Levin, Saariselän, Rukan ja Pyhätunturin kaltaisiin
lomakaupunkeihin vailla yhteyksiä peräpohjalaiseen tai saamelaiseen
rakennuskulttuuriin.”
Hirvasahon
mukaan hänen kouluaikanaan Lapista ei puhuttu sodanjälkeiselle sukupolvelle
muuta kuin etelästä käsin tuotetun, populaarikulttuurin luoman kuvaston ja
puhetavan kautta ja paikallisten tietämys oman alueensa kulttuureista ja
elintavoista korvautui matkailuteollisuuden rakentamilla mielikuvilla. Näin
ollen paikallisilta hämärtyi osa omaa historiaansa. Artikkeli kärkäs väite
Lapista mielikuvituksen tuotteena on askarruttanut myös omaa mieltäni alueen
matkailuelinkeinoa ja siitä työllistyviä ihmisiä lähempää tarkastellessani.
Mielikuva Lapista eräänlaisena suurena ulkoilmapuistona, josta löytyi Euroopan
viimeisiä koskemattomia erämaita eli osittain myös omassa mielessäni. Vanhojen rakennusten ja muinaismuistojen puuttuminen korostaa osittain tätä mielikuvaa. Kuitenkin
millä tahansa vaellusreitillä voi nähdä ihmisten kädenjälkiä; vanhoja villipeuranmetsästäjien
salakuoppia tai vanhoja reittejä Jäämerelle. Näitä pitää osata etsiä, mutta
etsiä pitää myös monipuolista, paikalliseen historiaan pohjautuvaa tarjontaa
matkailijoille.
Jos jätetään
pois selkeästi talviurheilijat ja muut luonnossa liikkujat, jää
kulttuurimatkailun tarjonta aika suppeaksi. En kuulu ryhmämatkalle lähtevien
ruskaturistien, saati monotansseihin osallistuvien hiihtolomalaisten ikä- tai
kohderyhmään, mutta silti suuri osa suomalaisille kohdistetusta Lapin
matkailutarjonnasta on nimenomaan tähän kategoriaan putoavaa. Sillä, että Matti
ja Teppo vetävät keikan Äkäslompolossa, ei ole mitään tekemistä Lapin
kulttuurien kanssa, mutta täällä elää vahvana tietynlainen turismin kulttuuri,
sillä tämä vuosittainen pohjoisen keikkaputki on saattanut ollut katkeamaton
1970-luvulta saakka. Lomaosakkaat viettävät viikon vuodesta toiseen samalla paikkakunnalla, mutta paikallistuntemus saattaa jäädä pintapuoliseksi.
Kuvankaappaus Lapin Brändikäsikirjasta |
Kun etsii
vaihtoehtoja pelkille luontoelämyksille tai pieniä toimijoita, törmää usein
pienoiseen tyhjiöön. Matkailussa nostetaan esiin ensisijaisesti luontoa ja esimerkiksi ulkomaisille markkinoiduilla husky-safareilla ei ole mitään tekemistä Lapin
perinteisten elämäntapojen tai elinkeinojen kanssa. Kyse ei ole siitä, etteikö
kulttuuritarjonnalle olisi kysyntää, monet matkailun tulevia trendejä
kartoittaneet tutkimukset muistuttavat kulttuuri- ja erityisesti ruokamatkailun
ja yksilöllisten matkailupakettien kasvavasta kysynnästä. Monet turistit tavoittelevat
matkallaan ”paikan tuntua” monin eri keinoin. Visit Finlandin
Kulttuurimatkailun strategian (2014-2018) painopistealueita ovat suomalainen
elämäntapa, ruoka, design ja luovan talouden nousevat sektorit.
Kampanisu. Kuva: Kaleva |
Ruokakulttuuri
ja paikallisten erikoisuuksien esiin tuominen on tietyllä tapaa hyvä
indikaattori matkailussa. ”Porosta parasta” -konseptin lisäksi ani harva eteläsuomalainen
tuntee paikallisen, joka paikasta vähän erilaisena löytyvän herkun, kampanisun.
Kaikki suomalaiset tietävät kalakukon ja karjalanpiirakat, mikseivät tätä
herkullista lappilaista ikonia?
Jatkoin strategiapaperien
selailua ja koko maan tasolta Lapin tasolle tultaessa sana kulttuuri ei esiinny
Lapin matkailustrategiassa vuosille 2015-2018 ollenkaan. Kulttuurimatkailua ei
näytetä miellettävän osana matkailun painopisteitä. Läpileikkaaviksi teemoiksi mainitaan
saavutettavuus (hyvät liikenneyhteydet), tuotekehitys (monipuolinen,
ympärivuotinen tarjonta) sekä markkinointi (vahva, muista erottuva
matkailuimago). Lapin maakuntastrategia vuoteen 2030 ei myöskään nosta
kulttuurimatkailua osa-alueena esiin. Tulevissa strategiaskenaarioissa kohdassa
Maaseutuelinkeinot monipuolistuvat -tulonlähteitä kyliin mainitaan
suuripiirteisesti: ”Lapin luonnoltaan ja kulttuuriltaan rikkaan maaseudun
asemaa matkailun vetovoimatekijänä edistetään.” Kulttuuri nähdään alueen
kehittämisen voimavarana paikallisille, ei niinkään osana matkailua tai
lisätulojen tuojana.
Yksi
esimerkki paikan tuntua korostavasta ”live like a local” -trendiä korostavasta
matkailuyrityksestä löytyy Kittilästä Kaukosen kylästä. Mummola travels toimii hitaan
matkailun puolesta. Mummolassa voi käydä myös lumikenkäilemässä lähitunturilla,
toisaalta leipoa tai kutoa mattoa pirtin tuvassa kangaspuilla. Tämänkaltaiset
outolinnut ja pienet yritykset jäänevät suurten toimijoiden jalkoihin.
Volyymillä toimiessa, kuten esimerkiksi brittien jouluturismissa, ei
tämänkaltaiselle toiminnalle ole sijaa. Visit
Finlandin Kulttuurimatkailun strategiassa kirjoitetaan: ”Matkailupalveluihin on
kuitenkin mahdollisuus yhdistää runsaasti kulttuurillisia elementtejä, joita
hyödyntämällä kulttuurista kiinnostuneet matkailijat voivat kokea erilaisen,
kilpailijamaista erottuvan kulttuurielämyksen. Visit Finlandin ydinkohderyhmä
modernit humanistit odottavat Suomen kulttuuritarjonnalta erityisesti
elämäntapaa, suomalaisuutta, kulttuuriperintöä ja ruokakulttuuria koskevaa
näkemistä ja tekemistä.
Ovatko
kaikki Visit Finlandin strategioissa esiintyneet kohderyhmät, kuten
kulttuurielämyksiä janoavat modernit humanistit nyt pulassa? Ovatko he
kantaneet rahansa jo muihin kohteisiin? Mikäli matkailijoiden tilastoja
katsotaan, ei tilanne ainakaan näytä siltä. Viime vuonna Tilastokeskuksen
mukaan noin 25 prosenttia ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä tapahtui Lapin
ja Kuusamon alueella. Sielläa matkailumäärien kasvu oli suurinta, ja yöpymisiä
kirjattiin vajaat 6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Toisaalta tilastojen
tarkempi syynäys näyttää, että nimenomaan massaturismi, jossa viikko-ohjelma
luontoaktiviteetteineen on tarkkaan laadittu ja yöpyminen tapahtuu suurissa hotelleissa,
on kasvanut.
Kohderyhmät
eivät löytäne suppeaa tarjontaa porojen ja revontulten Lapista. Kulttuurimatkailun
strategia nimeää alan heikkouksiksi matkailun ja kulttuurin toimijoiden välisen
välittäjäportaan puuttumisen, joka vaikeuttaa tuotteistusvaihetta ja
tuoteinnovaatioiden muokkautumista tuotteiksi matkanjärjestäjien tarvitsemiksi
kokonaisuuksiksi paketointia varten. Myös kentän hajanaisuus ja alueellisten
hankkeiden lyhytkestoisuus nähdään suurina haasteina. Yksi mainittu haaste on kuitenkin
mielenkiintoinen: Omia vahvuuksia ei tunnisteta eikä arvosteta. Voisiko tässä
olla tärkeä kehittämisen paikka Lapin matkailutoimijoille? Ainakin paikallista
elämänmuotoa ja historiaa tunteville kulttuurituottajille tässä voisi olla
paljonkin työnsarkaa. Ainakin vahvuuksien tunnistaminen ja esiintuominen sekä ”kansallisten/paikallisten/alueellisten
kulttuuripiirteiden, -perinteiden ja suomalaisuuden näkymisen vahvistaminen
matkailutarjonnassa” mainitaan edellä mainitun strategian toimenpiteissä. Näiden
asioiden parissa työskentelevät eri projektityöntekijät Lapin liitossa, kuntien
elinkeinoinotoimet ja kuten kuntayhtymät sekä osittain kuntien omistama markkinointitoimisto
House of Lapland.
Oman
kulttuurin ja elämäntavan esilletuonti eli identiteettitalous ei ole mutkatonta ja vaatii
pitkäjänteisyyttä ja joskus asiantuntija-apua eli välittäjäporrasta.
Kylämätkailu ja kyläasumisen erilaiset elinkeinot tunnustetaan Lapissa, mutta
kohtaavatko kysyntä ja tarjonta, jos ei osata kysyä, kuin joulupukin perään?
Kylät ja niiden tapahtumat ovat olemassa ympärivuotisesti silloinkin, kun
viimeinen charter-kone on noussut ilmaan ja lumet hiihtoreiteiltä sulaneet.
Lukemista aiheseen liittyen
Katja Hirvasaho: Koko ”Lappi” on mielikuvituksen tuote, joka on luotu matkailun ehdoilla SK 22.1.2019
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/koko-lappi-on-mielikuvituksen-tuote-joka-on-luotu-matkailun-ehdoilla
Lähteenmäki, Maria:
Kalotin kansaa. Rajankäynnit ja vuorovaikutus Pohjoiskalotilla 1808-1889 (SKS,2004)
Apajalahti,
Hanna: Kulttuurimatkailijan Lappi (Into-kustannus 2017).
Lapin
matkailustrategia 2015-2018 http://www.lappi.fi/c/document_library/get_file?folderId=2265071&name=DLFE-25498.pdf
Katsaus matkailun
tulevaisuuden trendeihin http://www.kulmat.fi/images/tiedostot/Artikkelit/tuleva_trendit_2030.pdf
HS:n artikkeli 7.2.2019: Suomen
matkailulukuja vuodelta 2018. https://www.hs.fi/talous/art-2000005992809.html
Posiolla joka kesä käyvänä, tuntuu todella oudolta, että Lappiin ei liitettäisi sanaa kulttuurimatkailu. Anu Pentik, keramiikkataiteilija, on brändännyt lähes koko Posion imagon. Hänen vaikutuksensa koko kunnan matkailuun ja imagoon on ollut valtaisa. Ja uusia ideoita Anu Pentikillä syntyy jatkuvasti: viime kesänäkin ohimennen Anun tavatessa hän kertoi, kuinka uusia ideoita vaan syntyy koko ajan, ja ne täytyy päästä toteuttamaan!Innovointi tässä yrityksessä on käsin kosketeltavaa.Pentikistä on kasvanut myös koko Suomen näkökulmasta varsin merkittävä brändääjä. Eli huikeaan taidekulttuurin juuret voivat olla myös Lapissa!!!
VastaaPoistaPosio on tosiaan tunnettu keramiikastaan ja siellä vaikuttaa nykyään useampi taiteilija Pentikin "jalanjäljissä". Posiolla on myös osattu hyödyntää keramiikkataiden viestinnässä ja kunnan brändissä. Taiteen juuria on muuallakin, ne vain tulevat huonosti esille näin laajemmassa tarkastelussa.
VastaaPoistaHarrastan vaeltamista ja viime kesänä yksi vaellusmatkoistani suuntautui Nordkappiin, Pohjois-Norjaan. Kaksi päivää vaelsimme myös Inarissa ja vaellusreittimme varrella törmäsimme sattumalta Siidaan. Siida on Suomen saamelaisten kansallismuseo ja se kuuluu maailman alkuperäiskansojen museoverkostoon. Ajattelin näyttelyitä kierrellessäni sitä, miten vähän kulttuuri on esillä Lapin markkinoinnissa.
VastaaPoistaEsittelemäsi Mummola travels Kittilässä on hyvä esimerkki siitä, että ihmiset haluavat tehdä paikallistan kanssa ihan tavallisia asioita. Trendinä on jo pitkään ollut se, että matkailijat etsivät paikallisia kokemuksia ja matkailuelämykseen vaikuttaa ensisijaisesti matkailijan omat tuntemukset. Tällaiset paikalliset kokemukset antavat paljon enemmän kuin lavastetetut kokemukset. Seuraavalla Lapin vaellusmatkallani haluan majoittua ”live like a local” tyyppisessä majoituksessa.