Opintojemme aikana olemme saneet
tutustua erilaisiin kulttuuripalvelujen kehittämisen työkaluihin
kävijätutkimuksista palvelupolkujen mallintamiseen ja aivoriihistä
ideointipajoihin ja muihin yhteisöllisiin ideointimenetelmiin. Kehitystyön
tavoitteena on lähtökohtaisesti tuottaa hyviä ideoita: syventää
asiakasymmärrystä, luoda uusia palvelukonsepteja, pyrkiä luomaan entistä
parempaa. Uusien ideoiden tuottaminen käskettynä, annetun työskentelyajan puitteissa
voi joskus tuntua ahdistavalta, haastavalta, puuduttavaltakin. Olen ollut
tilanteissa, joissa pelkkä post-it-lappujen näkeminenkin on tehokkaasti
padonnut orastavatkin hyvät ideat. Taas niin tätä.
Palvelukonseptin kirkastamiseen
voi päätyä myös nurinkurisen ajattelun keinoin. Koin virkistävänä Kansallisgallerian
ja Aalto-yliopiston taiteen laitoksen yhteistyössä Kulttuuria kaikille
-palvelun ja Suomen museoliiton kanssa toteuttamassa TOISIN
KATSOTTU -seminaarissa pidetyn Huonon palvelun työpajan, jossa saimme tehtäväksemme rakentaa mahdollisen
mutkaisia palvelupolkuja kuvitteelliseen kurjaan kaupunkiin.
Aluksi
kirjasimme lappusille ärsyttäviä asioita: huonoja palvelukokemuksia,
turhauttavia asiakaskokemuksia, tai mitä tahansa muuta, mistä kuka tahansa voi helposti
pahoittaa mielensä. Valittamisen aiheiden keksiminen ei ollut vaikeaa. Sen jälkeen
saimme toimeksiannoksi tuottaa kuvitteellisen kurjaan kaupungin kansalaisille huonosti
saavutettava palvelu. Valituslapuista oli hyvä lähteä liikkeelle. Kaikesta
ärsyyntymisestä inspiroituneena ryhmämme päätyi nopeasti suunnittelemaan kaupunkilaisille
suunnatun virkistyspalvelun: vehreän keitaan kaupungin keskustaan.
Seuraavassa
vaiheessa pohdimme puistomme hankalaa saavutettavuutta, profiloimme sen käyttäjiä
ja pieleen mennyttä markkinointia. Puistoomme johti vain yksi portti, joka
avautui automaattiin maksettavalla, kunnantalolta etukäteen lunastettavalla
poletilla. Virkistysalueen ulkopuolella ei ollut opasteita ja aitojen sisäpuolelta
löytyi vain kieltokylttejä siitä, mitä siellä ei saa tehdä. Pysäköintialuetta
tai julkisen liikenteen pysäkkejä ei lähistöllä ollut lainkaan. Alueen kartta
sijaitsi puiston perällä mahdollisimman kaukana portista. Puistostamme ei
löytynyt vessoja, penkkejä, roskiksia tai tarjoilua. Kulkuväylillä oli portaita
ja kynnyksiä. Kurjan kaupunkimme kotisivuilla palvelua esiteltiin harhaanjohtavasti
onnellisten, kauniissa puistossa ulkoilevien, vapaa-aikaansa piknikillä
viettävien ihmisten kuvin. Lisätietoa vaihtelevista aukioloajoista oli
saatavissa vain puhelinnumerosta, johon vastasi automaatti. Yhteydenottolomake
ei toiminut lainkaan.
Prosessidraaman
ja palvelumuotoilun keinoin onnistuimme hyvinkin tuottamaan mahdollisimman
huonoa palvelua. Musta huumori ja omat kokemukset epäonnistuneen palvelun
tuottajana tai tyytymättömänä asiakkaana auttoivat tässä prosessissa, vaikka
ajattelumoodin kääntäminen paskan palvelun tuottajaksi osoittautuikin ensin
yllättävän haastavaksi. Ei ole helppoa äkkiseltään
opetella pois paremman palvelun ajattelumallista ja ajatella toisin.
Pikkuhiljaa huonojen ideoiden tuottaminen tuntuikin vapauttavalta, vallattomalta
ja inspiroivalta.
Miksi
kirjotan tästä nyt? Työpajatyöskentely
ja ideointi tuntui vaihteesta virkistävältä ja hauskalta, eikä millään muotoa
turhalta, vaikka lopputuote olikin täysin toteuttamiskelvoton. Mielikuvaharjoituksena
työpajassa kehitetty hulvattoman huono palvelu ei kuitenkaan perustunut pelkästään
tuulesta temmattuihin epäkohtiin – ärsytyksen aiheissa on usein totta toinen
puoli. Joskus ainakin yhdeksi suunnittelutyön lähtökohdaksi kannattaa kartoittaa
pahin mahdollinen uhkakuva, ja luoda sen perusteella lista raivattavista esteistä
ja eliminoitavista epäkohdista. Täydellisen epäonnistunut palvelupolku osoittaa
selkeästi oppimisen paikat ja korjaamisen kohteet, jotka muutoin olisivat saattaneet
jäädä huomiotta. Nurinkurinen ajattelu on virkistävää aivojumppaa, rikkoo
rutiineja ja haastaa muuttamaan tekemisen tapoja ja käsityksiä. Se aktivoi ajattelua
pois totutusta, verkottaa aivoja uusiin ajattelumalleihin ja harjoittaa uusia ongelmanratkaisumalleja.
Työskentelyn alkuun ehdottaisin aktiviteetiksi vaikkapa takaperinkävelyä. Kannustan
kokeilemaan!
Tiinaliisa Granholm
Kuulostaa varsin hyvältä lähestymistavalta! Nurinkurinen ajattelu tosiaan haastaa pois totutuista ajattelumalleista. Eilaisille post-it -muotoilupajoille hieman jo allergisoituneena tämä vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta metodilta.
VastaaPoistaMielenkiintoista, eli jos kehittää ensin worst-case scenarion ja sitten kehittää palvelun sen pohjalta käänteisesti, niin voi olla jo lähellä hyvää palvelukonseptia. Käänteinen lähestyminen voisi tosiaan olla virkistävää ja silmiä avaavaa.
VastaaPoista